Lynn: goed bezig!
Wat je vragen betreft: eerst enkele tips. Vóór alles wat bonsai aangaat komt horticultuur, de kennis om je plant gezond te houden door dingen te doen die de plant op dat moment aankan. Wat doe ik waarom, of, waarom kan ik dit nu niet doen, of, als ik dit doe waarom reageert de plant dan zo,.... Dus, schaf je een paar gewone tuinboeken aan, lees je in waarom er wat gedaan wordt. Je kan enkel bonsai technieken toepassen op een gezonde boom, dus dat komt eerst.Kijk eens naar de tuiniers, tuinaannemers ed. Wanneer doen zij wat?
Zo wordt planten op naakte wortel vooral in de winter gedaan, omdat de boom dan stil ligt. Je kan je boompjes dus nu perfect uitplanten.
Je idee om naar een kwekerij te gaan is goed, maar ga als je daar bent naar de hoek waar niemand komt, of waar de planten staan die niemand wil. Meestal zijn dat de verwrongen gedrochten op leeftijd waar de gemiddelde klant zijn neus voor ophaalt, maar die voor ons fantastisch zijn. Ook een tip: zeg niet dat het voor bonsai doeleinden is, want dan zie je de eurotekens in de ogen van de verkoper. ( zeg verkoper, die half dode plant staat hier te verkommeren, ik zal hem voor 10€ van je overnemen -zie mijn topic over de juniperus die ik dit jaar kocht). Wat nu ook heel goed is zijn bvb de jonge Larixen op naakte wortel, een busseltje van 10 of 20 voor een paar euro. Leuk materiaal om op te oefenen, groeit snel.
Ideaal is boompjes van alle leeftijden: zaailingen, jaarlingen, bomen in volle grond, bomen die al wat verder staan in hun ontwikkeling,... zo heb je altijd wel wat te doen.
Ik weet niet van waar je bent maar je kan ook lid worden van een bonsai club, of misschien woont er iemand van dit forum in je omgeving.
Bedenk wel dat deze hobby zwaar verslavend is, voor je het weet staat je tuin vol
Edit: kijk ook eens rond in de buurt naar waar tuinaannemers aan het werk zijn voor tuinrenovaties, dikwijls worden er pareltjes van oude struiken uitgetrokken die je dan gratis meekrijgt.Hagen die uitgetrokken worden zijn ook een bron van interessant materiaal.