# 28 april 2018:
Kom in het Haagse de Witte Esdoorn tegen, een aantal flinke bomen met geinig gevormd blad, het blad is spits-meerpuntig gevormd en niet al te groot in formaat. Al blijkt naderhand dit een uitzondering op de regel te zijn, meeste exemplaren bezitten bladeren van een aardig fors formaat. De straat ligt vol met net van de boom gevallen enkel-vleugelige zaden, die ik vervolgens begin te rapen.
# 12 mei 2018:
Besluit de zaden enkele weken rust te geven, zodat deze wat kunnen drogen. Ze waren en zijn zo vers en sappig. Tevens bij alle de vleugels er af geknipt, die zitten toch maar in de weg.
# 26 mei 2018:
Gezien ik een groot aantal zaden heb geraapt ( +200 stuks ) besluit ik na 4 weken drogen, er een +100 tal te zaaien in een bak. En de rest +100 te laten chillen in een bakje in de koelkast, voor een eventueel tweede zaai poging na koude periode, je weet nooit of het ergens goed voor is.
Gezien ik bij eerdere zaai pogingen ( Larix +1000 en Sypress +1000 zaden uit zelf verzamelde zaadbollen ) een opkomst van 0% had. Heb ik bij deze poging de +100 zaden in een te kleine bak gezaaid met een oppervlak van 40cm2. Das 0,4cm2 per zaadje / mogelijke zaailing.
# 9 juni 2018:
De eerste 5 zaailingen beginnen tot mijn verbazing reeds op te komen. Zaden zijn immers enkele weken van de boom. Dus dit is wel erg snel.