Net even tijd om na een fantastisch bonsai weekend met allemaal fijne mensen even een draadje te maken over mij aankopen in het bonsai museum te Düsseldorf.
Eerst en vooral wil ik ook nog even meegeven dat een bezoek aan dit museum een echte aanrader is, de man die ons als gastheer was is de zoon van de founder, een uiterst sympathiek man die het zelfs niet teveel vond om ons in minus 5 graden de raw materiaal garden te laten zien waar we na bijna dode voeten en handen een aantal pre bonsai konden kopen
Ik kocht er een inlandse Olm en een Carpinus Laxiflora of Japanese Hornbeam.
De olm heeft heel wat werk aan de winkel maar heeft een mooie bast en de verhoudingen zijn goed om verder uit te bouwen.
Binnen enkele maanden zal ik hem verpotten in een grote houten kist om hem verder te vormen.
Ik beperkte mij nu tot de meest storende takken te verwijderen alsook de dode takken en een lichte bedrading, takken spannen enz.
Bij de verpotting zal hij iets naar links hellend geplaatst worden, ook zal ik nog een keuze maken tussen de 2 top takken maar mogelijks laat ik beide fungeren als trekker.
Hier zoals ik hem aankocht:
Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.
Na:
En dan de Carpinus Laxiflora, deze nog jonge starter heeft nog heel wat werk maar is een soort die ik nog niet had en vond dat de bast wel iets speciaal heeft, ook zag ik dat de internodiën mooi kort zijn.
Ik heb een aantal takken verwijder en een pré bedrading toegepast, de plant stond denk ik iets te lang in deze pot want toen ik hem wou verpotten stelde ik vast dat het 1 harde klop wortels was, met andere woorden het wurg proces was al begonnen.
Goed dus dat ik de wortelkluit uitgekamd heb en de wortels bijwerkte.
Ik ben er nog niet uit of ik bij Shohin blijf of ik hem tot mid size zal laten groeien we zien wel.
Pluspunt, de nebari is best o.k. voor een starter.
Hoe ik hem kocht:
Na:
De knoesten werk ik later nog weg, nu eerst groei!