Ik voel me nu ontzettend dom en blond... Maar van de week heb ik zaadjes gekocht van vier verschillende bomen:
* Berk (Betula Pendula)
* Japanse Esdoorn (Acer Palmatum)
* Rode Japanse Esdoorn (Acer Palmatum Atropurpureum)
* Buxus (Buxus Sempervirens)
Met het idee om er bonsai boompjes van te gaan maken in de toekomst, ik ben wel nog een complete leek en miss nitwit wat betreft bonsai boompjes. En ik wil deze graag niet nú al verpesten. Ik ga volgende week wel 2 of 3 boompjes halen om mee te gaan oefenen qua verzorging, vormen, etc.
Nu zitten er bij alle zaadjes een blaadje bij, maar alle vier hebben dezelfde tekst. Ik vroeg me af of het dus toevallig is dat alle vier de zaadjes hetzelfde gezaaid moeten worden of toch niet?
Op het blaadje staat:
* 2 dagen in water weken
* Zaaien in zaaimedium (wat moet ik hierbij voorstellen?) bij 20-25 graden, bij voorkeur in een broeikast op de vensterbank
* Kiemduur 2 tot 6 weken
* Oppotten op het moment dat de plantjes 4/6 of meer blaadjes hebben, niet in de brandende zon maar op een licht plek
Klopt dit voor alle vier de bomen? En het zijn alle vier toch buiten boompjes? Als ze in een pot gaan kan ik ze dan het beste direct buiten plaatsen? Ik heb een balkon met in de ochtend zon en een balkon aan de andere kant met middag/avond zon. Of beter de winter binnen houden en het voorjaar naar buiten? Ik kan ze helaas niet in de volle grond zetten, maar wil ze in (grote) bakken zetten op het balkon.
Ik las trouwens ook dat sommige mensen zaadjes laten kiemen op natte watten? Wanneer zet je ze dan in de grond?
Oh en hoeveel zaadjes zaai je eigenlijk tegelijk (neem aan dat niet altijd alles kiemt?), daar ik niet onbeperkt ruimte heb op mijn balkons. Ik kan er geen 40 bomen kwijt, haha.
Maar goed, morgen wil ik een broeikasje halen en spulletjes die nodig zijn om de zaadjes te zaaien.
Hopelijk vermoord ik de boompjes niet direct.
Alvast bedankt!