Een week of 6 geleden heb ik bij vrienden geholpen wat planten uit de tuin te halen. Hierbij waren ook wat groe oude taxussen. Een ervan heb ik meegenomen en opgepot. De andere was te groot (3 man nodig om hem met een hefboom uit de grond te tillen) en die hebben we naast het gat aan de oprit laten staan.
Ik was vrijdag weer bij de vrienden en tot mijn verbazing stond de taxus nog steeds aan de oprit. Lang verhaal kort: Gisteren ben ik het grootste deel van de dag bezig geweest om een ziekelijk uitziende taxus te ontdoen van grond (1 kruiwagen vol!) en ben op zoek gegaan naar leven. De wortels waren ingedroogd tot op 10, 15cm van de stam. De stam zelf bestaan uit 3 stronken van elk ongeveer 5-12cm dik, aan elkaar vergroeit in een natuurlijke vlotstijl, en is zo'n 35cm doorsnede.
Na het uitharken, uitsnoeien en spoelen heb ik de stronk in een speciekuip met water gezet, in de volle zon, en hier een stuk plastic overheen getrokken, in de hoop de boom te stimuleren water op te nemen. Ondertussen naar de bouwmarkt gegaan en een 60 liter speciekuip gekocht. Doorboort met gaten, en stuk-gass achter de gaten geplakt. Opgepot.
Vanochtend stonden de takjes weer rechtop (!) en hadden de naalden weer glans. So far, so good.
Een paar plaatjes: