Edwin,
Ik gebruik een tegel alleen wanneer ik bomen echt in de volle grond plaats, dus zonder mandje of potje.
Maar zoals gezegd, zet ik de meeste bomen eerst in vijvermandjes en plaats ze dan eventueel met vijvermand en al in de volle grond. Als ik ze in het vijvermandje zet, dan zorg ik er gewoon voor dat ik de wortels zo vlak (horizontaal) mogelijk plaats, mooi gespreid alle richtingen uit, dus verder geen tegel eronder ofzo.
Dan zet ik het boompje vast met sate prikker (of iets in die richting) zodat de boom goed stevig staat. (gewoon 3 sate prikkers door de gaten in het vijvermandje drukken, bovenop de wortels)en vul de rest aan met goed drainerend grondmengsel.
wat ik tevens handig aan vijvermandjes vind, is dat je bij het uitgraven, makkelijk alles wat nu buiten het vijvermandje groeit, eraf snoeit zonder dat je daarbij de boom uit het mandje hoeft te halen.
Daarnaast kun je watergeven en voeden wat je wilt, het overtollige vloeit er makkelijk weer uit door de open structuur van vijvermandjes.
Mocht je ze niet weer in de volle grond willen zetten, maar enige groei is nog wel gewenst, dan zet ik het vijvermandje in een andere vijvermand die een slag groter is.