mijn advies is, zet ze in vijvermandjes, plant ze met vijvermandje en al in de volle grond en laat ze daar gerust tot een jaar of 5 staan om lekker door te groeien en aan te dikken.
je wilt in het begin juist veel groei hebben om verschillende redenen:
dikte groei van de stam en primaire takken (de lage takken sws laten zitten !!!) gezondheid op te doen etc.
Is de dikte van de stam naar wens, pas dan snoei (zaag) je de hoofdstam op de gewenste hoogte af.
Ik zou hem dus niet elk jaar terug snoeien zoals hierboven voorgesteld. Niet dat dat niet kan, maar in mijn ervaring duurt het verdikken dan langer dan wanneer je hem eerst voluit door laat groeien.
Voordeel van de vijvermandjes is, dat wanneer je ze weer uit de grond graaft, dat je dan makkelijk alle wortels die buiten het mandje groeien eraf kunt snoeien.
Wat je wel vrij snel kunt doen, is alvast de hoofdstam bedraden en wat vorm / beweging geven. Anders heb je zo'n kaarsrechte stam. Tenzij je dat wilt uiteraard voor een Chokkan.
De tip van de platte steen doet men, om zo een mooi gespreid wortelgestel te krijgen. Ze groeien dan dus mooi spiraalsgewijs naar buiten ipv recht omlaag. Dit zal je boom later echt ten goede komen, aangezien een mooie bonsai begint met een mooie nebari (oppervlakte wortels)
succes !!!