Hallo allemaal,
Ik ben Raf en ben compleet nieuw in het bonsai-wereldje. Reeds langer had ik interesse hiervoor en was ik me aan het inlezen, maar dit weekend ben ik (onvoorzien) al in het bezit gekomen van enkele zaden om mee te starten. Het lijkt me superleuk om vanaf 0 hiermee te beginnen i.p.v. met een meer ontwikkelde plant.
Van de volgende soorten heb ik nu zaden:
Sequoiadendron giganteum
Ulmus parvifolia
Acer palmatum japonicum
Chaenomeles japonica
Palisander (dus Jacaranda?)
Olea europaea
Punica granatum
Murraya paniculata
Bij de zaden heb ik ook wat info meegekregen (in het Duits). Nu staat er bij enkele soorten bij om de zaden 2 dagen te "Vorquellen". Als mijn vermoeden klopt is dit weken in water. Is dit puur om te zien welke zaden zullen kiemen, of is dit een onontbeerlijke stap om de zaden tot kieming te laten komen?
Verder staat er beschreven dat het aangewezen is om de buiten-soorten (eerste 4) te planten in rijnzand. Heeft er iemand ervaring hiermee? Is dit effectief aangewezen voor deze soorten of kan ik beter direct gebruik maken van de grondmengeling beschreven onder basistechnieken op deze website?
Alvast bedankt bij voorbaat! Ik ben nog maar een beginneling, maar onder het motto "goed begonnen is half gewonnen" wil ik graag direct zo goed mogelijk te werk gaan!
Groet,
Raf