Die knopjes worden/zijn nu al ontwikkeld en liggen in de bladoksels. zodra de bladeren afvallen, dan zie je ze wat beter, ook al zijn de nieuwe knoppen bij een buergerianum tijdens de herfst/winter wat kleiner of minder zichtbaar dan bijv bij een palmatum.
Deze knoppen hebben verder echt geen licht nodig.
Snap niet hoe die dame daarbij komt.
Om uit te lopen hebben die knoppen wel warmte / hogere temperatuur nodig. dat gebeurd dus in het voorjaar. Zou je hem in de winter naar binnen halen, ook al is het een onverwarmde kamer, dan zal je boom denken dat de lente is ingezet en beginnen uit te lopen. Echt behoefte aan licht heeft je boom pas weer zodra er blad aanzit voor fotosynthese om weer suikers vanaf boven omlaag te sturen.
Ik behandel mijn buergerianum (en al mijn bladverliezers) al jaren op deze manier, dus in de winter de garage in, weinig tot geen licht.
Pas als de temperatuur het weer toelaat (dus geen extreme of langdurige vorst meer) dan gaan ze naar buiten.
Dus over (het ontbreken van) licht hoef je je echt geen zorgen te maken.
Beter zorg je ervoor dat je boom voor de vorst periode niet te nat staat. Een buergerianum heeft namelijk wat vlezige wortels die wat meer vocht vasthouden dan overige bomen. Krijg je dan ineens strenge of langdurige vorst, dan kunnen deze wortels gaan barsten/knappen.
Sws zorg ik er bij al mijn bomen voor, dat ze niet te nat de winter (vorst) in gaan. Is een van de hoofdoorzaken van sterfte van bonsai tijdens de winter.