martial arts schreef : Dat is een goeie tip voor de lijsterbes, zal het eens onder de loop nemen. Wel heb ik de wortels eromheen al een keer weg gestoken.
De takjes zijn houterig, wat er onder de grond zat kwam mij niet bekend voor meer een wortel knol dan een stam met kleine wortels zo iets.
Ik ben van plan om de wortels te gaan beschermen in tempex en er een overkapping over te maken tegen overmatige regenval.
Klopt het dat de site er een paar dagen uit heeft gelegen?
Hoewel je best kan overwegen een shohin te vormen, moet je er rekening mee houden dat wat je hier hebt gewoon z{s}aailingen zijn. Er zijn nog enkele jaren groei nodig voor je hier echt iets van kan maken. Vooral bij kleinere boompjes is de richtlijn 6:1 belangrijk: Boomhoogte is 6 (a 12) keer de stamdikte aan de grond.
Hou altijd in gedachten wat het doel is: Een boompje creeren die de indruk geeft een oude plant te zijn, door een oude bast, fijne vertakkingen, stevige wortelvoet, doorhangende takken, en een mooi taps toelopende stam. Geen van deze karakteristieken zijn bij zaailingen aanwezig. Tevens zal de grootte van het blad altijd de illusie verstoren bij zulke dunne plantjes; Geen enkele oude boom heeft bladeren welke vele malen groter zijn dan de stam dik is.
Ik zou de planten lekker 2-5 jaar door laten groeien. Als je een shohin wilt, maak gebruik van offertakken. Wil je wat groter, laat dan de plant rustig tot een meter of 2 hoogte doorgroeien voor je de plant inkort tot een cm of 20, waarna je eea wee laat uitgroeien.
ik snap dat dit je niet op korte termijn een bonsai oplevert, maar het resultaat zal een stuk realistischer worden. In de tussentijd zou ik in een tuincentrum gaan kijken. Nu is er overal uitverkoop en kan je voordelig plantjes kopen welke niemand wou.. Vaak zijn deze erg interessant voor bonsai.