Omdat er nogal wat discussie lijkt te zijn wanneer je nou eigenlijk planten kan gaan vormen, en welke planten nou uberhaupt toekomst hebben, hier een paar voorbeelden uit mijn tuin, hoe planten er op dit moment bij staan.
Ik begin veel planten *heel* jong. Zaailing danwel kleine stek. De reden: Je kan de wortels & stamvorm compleet controleren. Hierdoor krijg je in mijn ogen potentieel betere bomen. Wel moet je *veel* meer geduld hebben.
Forsythia. Stek: Winter 2011/2012. De eerste serieuze uitloper uit de basis van de plant heb ik van de week een slag gegeven
Larix. Zaailing uit 2010. Heeft in 2011 de eerste kronkel gekregen, welke nu met een draadje op zijn plaats gehouden wordt. De takken in de top worden continue getopt. De takken lager op de stam morgen onbeperkt groeien om de stam te verdikken
Cornoelje. Stek winter 2010/2011. Alle takken aan de stam worden getopt, op de onderste na (Deze is een week of 2 ontsproten en mag nu voor een stevige basis gaan zorgen, en de bovenste scheut...
Deze laatste staat als een zweep reeds een meter hoog..
Liguster uit het tuincentrum. Afgeknipt bij de eerst tak aan de stam, wortels plat gelegd, en daarna het dunne takje om een bamboestok gewonden. Over 3 maanden mag dit los en heeft de stam een vrom welke over 1 jaar tot massieve kronkel uitgegroeid moet zijn.