Onderwerp:

kennis opdoen in de bonsai wereld 3 maanden 1 week geleden #97182

  • stef wal
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Zijn er hier mensen die weten hoe een leertijd in zijn werk gaat in Japan? Niet dat ik interesse heb (ben veel te oud). Maar ik vraag me af of de leerlingen ook uit boeken leren terwijl ze hun leertijd van 6 jaar doen.
Als ze enkel met hun ogen kunnen stelen gedurende 6 jaar, hoe komen ze dan aan horticulturele kennis?

Deze vraag heeft een doel. Ik koop regelmatig boeken over bonsai maar het is telkens weer dezelfde informatie die op duikt. Ik heb de indruk dat bonsai meesters ook een heel grote kennis hebben in verband met de gezondheid van de bomen en die kennis moet toch van ergens komen (niet enkel ervaring).

Ik ben van plan om binnenkort de gevorderde cursus van bonsaiempire te volgen maar denk niet dat dat alles omvattend is.

Zijn er mensen die hierop een lichtje kunnen werpen? Zijn er boeken die veel dieper ingaan op het leren omgaan met bonsai?

Ik begrijp dat deze vraag waarschijnlijk al meermaals is gesteld maar in de zoekfunctie vind ik geen deftig antwoord terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kennis opdoen in de bonsai wereld 3 maanden 1 week geleden #97191

  • Niwaki
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 43
  • Ontvangen bedankjes 10
Als je via Google zoekt op "bonsai apprenticeship japan" dan vind je o.a. diverse Youtube videos met meer info.

Het onderstaande topic op het Bonsai Nut forum is misschien ook interessant om eens door te lezen.
Link: www.bonsainut.com/threads/apprenticeships-in-japan.25988/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kennis opdoen in de bonsai wereld 3 maanden 1 week geleden #97193

  • stef wal
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je antwoord, maar dat is niet echt mijn vraag. Ik zou gewoon graag weten of er ook theorie aanwezig is in de bonsai leerperiode. En dan natuurlijk waar die theorie te vinden is. Ik begrijp dat je in 5 a 6 jaar wel één en ander kan leren van een bonsai meester maar het is toch maar 5 of 6 lentes, zomers, herfst en winter. Wat dus niet echt imposant veel is voor de informatie die bonsai meesters ten toon spreiden. Vandaar de vraag. Ik weet dat er in Korea zelfs theoretische examens worden afgenomen en die moeten toch ergens worden geleerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kennis opdoen in de bonsai wereld 3 maanden 1 week geleden #97195

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2430
  • Ontvangen bedankjes 944
Als je Japan in de leer gaat is het niet even 3 maandjes per jaar die kant op. Ik heb me laten vertellen dat 16 uur per dag zeker geen uitzondering, en dat 7 dagen in de week. Het is dus een flinke investering, ook financieel. Ook ik volg nu weer een bonsai academy, en heb dat een aantal jaren geleden ook gedaan. En daar staat zeker een investering in tijd, energie en geld tegenover. Wellicht kun je je nu bedenken dat daarom niet alle kennis zomaar op straat ligt? Ik denk ook dat het een beetje vragen naar het geheim van de smit is....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kennis opdoen in de bonsai wereld 3 maanden 1 week geleden #97199

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4728
  • Ontvangen bedankjes 1170

Marco buijsman schreef : Als je Japan in de leer gaat is het niet even 3 maandjes per jaar die kant op. Ik heb me laten vertellen dat 16 uur per dag zeker geen uitzondering, en dat 7 dagen in de week. Het is dus een flinke investering, ook financieel. Ook ik volg nu weer een bonsai academy, en heb dat een aantal jaren geleden ook gedaan. En daar staat zeker een investering in tijd, energie en geld tegenover. Wellicht kun je je nu bedenken dat daarom niet alle kennis zomaar op straat ligt? Ik denk ook dat het een beetje vragen naar het geheim van de smit is....


En moest het zomaar te vinden zijn dan waren er hier ook wel al meer meesters te vinden.
Ik denk dat de theorie gewoon niet op papier staat. Je kan wel richtlijnen vinden over vorming en basis dingen over snoeien en nijpen en nog andere technieken zoals marcotteren.
Maar iedere boom is anders, zelf al is het dezelfde soort, ieder jaar is ook anders.
Ik denk dat je het maar kunt leren met de tijd, over de jaren heen dus.
Japan is volgens ik altijd hoor toch voor 9 a 12 jaar als je een volledige cyclus wilt volgen en als volleerd wilt beschouwd worden.
Komt daar nog bij dat je best geen dingen letterlijk volgt zoals ze in japan of korea doen want daar is het klimaat totaal anders en kunnen ze met bepaalde bomen dingen doen dat wij hier niet of moeilijker kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kennis opdoen in de bonsai wereld 3 maanden 6 dagen geleden #97203

  • stef wal
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
ik heb mijn antwoord: "Het staat niet in boeken". Alle andere informatie was totaal nutteloos. Zoals uitbreiding over 3 maanden naar Japan gaan????
Maar misschien was mijn vraagstelling niet heel juist.
Toch bedankt voor de moeite.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stef wal.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts