Marco buijsman schreef : Als je Japan in de leer gaat is het niet even 3 maandjes per jaar die kant op. Ik heb me laten vertellen dat 16 uur per dag zeker geen uitzondering, en dat 7 dagen in de week. Het is dus een flinke investering, ook financieel. Ook ik volg nu weer een bonsai academy, en heb dat een aantal jaren geleden ook gedaan. En daar staat zeker een investering in tijd, energie en geld tegenover. Wellicht kun je je nu bedenken dat daarom niet alle kennis zomaar op straat ligt? Ik denk ook dat het een beetje vragen naar het geheim van de smit is....
En moest het zomaar te vinden zijn dan waren er hier ook wel al meer meesters te vinden.
Ik denk dat de theorie gewoon niet op papier staat. Je kan wel richtlijnen vinden over vorming en basis dingen over snoeien en nijpen en nog andere technieken zoals marcotteren.
Maar iedere boom is anders, zelf al is het dezelfde soort, ieder jaar is ook anders.
Ik denk dat je het maar kunt leren met de tijd, over de jaren heen dus.
Japan is volgens ik altijd hoor toch voor 9 a 12 jaar als je een volledige cyclus wilt volgen en als volleerd wilt beschouwd worden.
Komt daar nog bij dat je best geen dingen letterlijk volgt zoals ze in japan of korea doen want daar is het klimaat totaal anders en kunnen ze met bepaalde bomen dingen doen dat wij hier niet of moeilijker kunnen.