WimmelSan schreef : Voor de ene persoon is 50 euro uitgeven aan een hobby veel geld waar een ander met gemak 500 euro per maand uit kan geven aan een hobby. Het is aan een ieder daar een gezonde balans in te vinden of de kunde op te brengen om even door te sparen.
Ikzelf kan best leuke dingen doen qua uitgave maar weiger dat voorlopig nog omdat ik vind dat ik nog erg veel moet leren voordat ik een echte Bonsai waard ben. Oftewel, ik wil nog niet meer dan 150 euro per boompje uitgeven maar als ik zo naar mijn balkon kijk zijn de meeste boompjes tussen de 15 en 45 euro en dat voelt gewoon goed en geeft me geen extra stress over geld naast de stress over verzorging. Als er nu iets dood zou gaan baal ik alleen vanwege het doodgaan, niet vanwege de centen.
Wellicht worden dat is de ogen van sommigen nooit echt mooie boompjes, prima, ik heb er schik van en dat is voor mij het belangrijkste. Mocht ik echt zo bevangen blijven door het virus als dat ik nu al 3-4 maanden ben en ik leer veel bij, dan tja, zullen er vanzelf duurdere boompjes komen soms.
Ik probeer maar te zeggen, we hebben allemaal een verschillend bestedingspatroon en gelukkig kunnen we allemaal deze hobby uitvoeren op ons eigen (kosten(niveau).
Voor 150 euro kun je toch al bomen vinden die het waard zijn hoor. Als je maar geduldig zoekt en op de juiste plaatsen.
Mijn acer camperstre bijvoorbeeld, dat ik laatst poste heeft me amper 120euro gekost.
Die ga ik halverwege marcoteren en van het onderste een bezem maken.
Dan heb ik 2 goeie bomen voor 120€.
Redelijke dikte, goeie wortelvoet. En de rest komt met de tijd.
Ik heb het al gezegd, om te leren moet je investeren. Is het niet met geld om iets te kopen dat de moeite is, dan is het met tijd om te wachten tot iets de moeite is.
Ik heb ook duurdere en goedkopere, maar ik kijk elke dag naar de bomen en als ik me zorgen maak om iets bij de duurdere weet ik dat ik bij een betrouwbaar persoon om raad mag vragen.
Ik ben ook nog maar 1jaar en een 6tal maand bezig met bonsai, en ben toch wel snel overgegaan om meer geld uit te geven voor een boom. Als ik moet kiezen tussen 5 mindere, goedkopere bomen of 1 goeie, duurdere met toekomst ging ik een jaar geleden voor het eerste gaan. Nu wil ik er niet meer aan denken. Alle miskopen samentellen en je komt ook aan een mooi bedrag waar je een goeie boom voor hebt.