Christian93 schreef : Jelle, je zegt het is voor de meeste bomen geen probleem om in lage temperaturen te staan. Wat is jou mening van de wat betreft de kleinste bomen? Ik bescherm deze toch uit voorzorg met noppenfolie als de temperatuur daalt tegen de -10 graden.
Ik vind het zo lastig om hier advies over te geven of te nemen. Ten eerste kan het klimaat over een relatief kleine afstand flink verschillen en wordt het bij Jelle kennelijk veel kouder dan bij mij in Utrecht. En ik woon in de stad, met een ingesloten tuin.
Verder is het natuurlijk een kwestie van hoeveel risico je wilt nemen. Het risico is de dood van je boom. De meeste bomen kunnen veel hebben, maar ja: wat is veel een wat is TE veel.? Ikzelf doe weinig aan bescherming, maar heb wel een schuur standby. Als ze daar te lang in staan, krijg je schimmel. Die verdwijnt weer vanzelf als je ze weer buiten zet.
Wat je verder ook aan winterbescherming wilt doen: een paar graden vorst moet je bomen zeker gunnen iedere winter.
Wat wel absoluut heel slecht is, is als je in de nawinter nog strenge vorst krijgt als je bomen al aan het opstarten zijn. Dan is bescherming tegen vorst nodig.