Ik heb ooit eens een bedrijfstraining gedaan, waarbij het onder andere ging over het leveren van feedback (een wat minder beladen term dan 'kritiek').
Er werd dan bijvoorbeeld een rollenspel gedaan dat daarna geevalueerd werd.
De stappen bij het geven van de feedback waren de volgende:
1) WWW (what went well): om de beurt mocht iedere deelnemer één of meer dingen aangeven die volgens hem goed gegaan waren.
2) EBI (even better if) om de beurt mochten de deelnemers aangeven wat er beter kon.
Echter: je mocht alleen maar EBI's geven als je ook een WWW had gegeven. En verder: er was in deze procedure dus geen enkel moment waarop je kon zeggen wat er niet goed was.
Het was echt opvallend hoe moeilijk dit was voor veel mensen. Om de één of andere reden is het kennelijk veel moeilijker om te zeggen wat er WEL deugt aan iets, dan om te zeggen wat er NIET deugt.
In plaats van te zeggen wat er NU misschien niet deugt, draai je dan om naar hoe het in de toekomst beter kan. Stuk minder giftig is dat
Misschien iets om eens te proberen