Onderwerp:

Iemand een idee wat dit is 8 jaren 5 maanden geleden #51643

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
ja de meeste schimmels zijn goed, tenzij het om een parasitaire schimmel zoals de porseleinzwam of perenroest op een juniperus die voeden zich ook met levende delen van de plant. Ga niet zomaar uit dat zwammen een goed teken zijn van "bodemleven" en dan vooral niet op de stam. Eens opzoeken welke het zijn. Het kunnen hardnekkige aantastingen zijn.

Moest het bij mij op de stam en takken komen en kom niet te weten wat het is zou ik meteen alles gaan proper maken en sproeien met koperoxychloride. Maar kuis regelmatig stammen en takken op en het overtollig mos wordt ook regelmatig verwijderd dus zou het heel vreemd vinden moesten die op takken komen. En als er eens een zwam uit de grond komt dan knip ik die af en doe er verder ook niets aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iemand een idee wat dit is 8 jaren 5 maanden geleden #51650

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Wat een angst allemaal weer.

Ik heb nog nooit een boom verloren aan schimmel. Misschien een heel enkele aan insecten, maar dat betwijfel ik. Alles wat ik aan bomen verloren ben, en dat is heel wat, ben ik verloren door onkunde, gepruts en overhaast handelen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Iemand een idee wat dit is 8 jaren 5 maanden geleden #51651

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Dan heb je geluk, ik heb hier al een revue zien passeren aan schimmels enzoverder... Vorig en dit jaar: vertilicum, meeldauw, schurft, krulziekte en phytophthora (is misschien geen schimmel maar lijkt er erg op) Ik ga nochtans hygiënisch te werk en hou de planten zo sterk en gezond mogelijk.

Van de 20 tomatenplantjes die ik had opgekweekt en geent op een resistentere stam vorig jaar heb ik misschien 15 tomaten van gegeten. Echt leuk :silly: !

De schurft op de appelboom is nog steeds niet weg. Dus vorig jaar en dit jaar geen appels :woohoo: .

Ik heb ook nog een perzikboom met 2de jaar krulziekte. Dit jaar komt er ook wat gom uit de vruchten :)

De acer blijkt er wat door te komen van de vertilicum na extreem te sproeien en gieten.

Maar ik ben inderdaad ook nog geen planten verloren aan schimmels. Ik laat ze dan ook maar lekker hun gang gaan?

Iemand een idee wat dit is 8 jaren 5 maanden geleden #51655

• Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 122
Teye is toch een fantastisch mooi gezicht die paddenstoeltjes!!!

Ik heb al een jaar of 6 in de pot van mijn Koreaanse haagbeuk paddenstoelen. Een ander soort als de jouwe.
Elk jaar kan ik hier weer van genieten. Niks schadelijks voor de boom.

Marcel erg mooie foto ook van jouw paddenstoelen.

groet,
Oenes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Iemand een idee wat dit is 8 jaren 5 maanden geleden #51656

• Teye01
  • Teye01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 89
In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties.
Ik weet dat paddestoelen vaak een goed bodenleven aangeven, maar ze zaten op het hout en was bang dat het net zoals perenroest schadelijk zou kunnen zijn. Ikzelf vind ze ook super mooi en wou zo ook laten zitten mits ze niet schadelijk zijn.
Kan ik hieruit concluderen dat ze niet schadelijk zijn?

Iemand een idee wat dit is 8 jaren 5 maanden geleden #51658

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Bij die boom van mij zat het in een holte in de boom. Kan ook best allerlei humus ingezeten hebben waar het in groeit. Ik heb gewoon met een dremelborsteltje het losse spul weggehaald en jinvloeistof erin... daarna niet meer gezien...

Die boom is een meidoorn, mijn oudste bonsai, 25 jaar in training (en nog steeds geen wortelvoet :lol: ) Maar groeit dit jaar als een dolle en is een betrouwbare bloeier.

Maar dood hout rot inderdaad... dat wisten we toch al? en wat is rot nou anders dan bacteriën en schimmels? Over het algemeen is dat hout dat de boom heeft opgegeven.

Iemand een idee wat dit is 8 jaren 5 maanden geleden #51659

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Trap schreef : Dan heb je geluk, ik heb hier al een revue zien passeren aan schimmels enzoverder... Vorig en dit jaar: vertilicum, meeldauw, schurft, krulziekte en phytophthora (is misschien geen schimmel maar lijkt er erg op) Ik ga nochtans hygiënisch te werk en hou de planten zo sterk en gezond mogelijk.

Van de 20 tomatenplantjes die ik had opgekweekt en geent op een resistentere stam vorig jaar heb ik misschien 15 tomaten van gegeten. Echt leuk :silly: !

De schurft op de appelboom is nog steeds niet weg. Dus vorig jaar en dit jaar geen appels :woohoo: .

Ik heb ook nog een perzikboom met 2de jaar krulziekte. Dit jaar komt er ook wat gom uit de vruchten :)

De acer blijkt er wat door te komen van de vertilicum na extreem te sproeien en gieten.

Maar ik ben inderdaad ook nog geen planten verloren aan schimmels. Ik laat ze dan ook maar lekker hun gang gaan?

Nou wil ik niet lullig doen, maar al dat bestrijden levert dus weinig op? Of zou het zonder nog erger zijn? vraag het me gewoon af waarom ik dan bijna nooit iets te bestrijden heb...

Iemand een idee wat dit is 8 jaren 5 maanden geleden #51665

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member

marcellucas schreef :
Nou wil ik niet lullig doen, maar al dat bestrijden levert dus weinig op? Of zou het zonder nog erger zijn? vraag het me gewoon af waarom ik dan bijna nooit iets te bestrijden heb...

Ik heb geprobeerd zonder chemische bestrijdingsmiddelen op de perzik alle slechte blaadjes gesnoeid. Idem met de appelboom en dan alle bladeren direct na het vallen opgeruimd. Ik heb enkel natuurlijk bestrijdingsmiddelen gebruikt maar niks die ervan helpt.

De malus valt mee op dit moment maar de perzik is er echt slecht aan toe, net een boom die gaat sterven. Wat mij wat verplicht om zwaar chemisch spul te gaan gebruiken. Ik ben er zelf geen grote fan van dus ik ga ook niet preventief al alles gaan sproeien als ik nog geen ziektes gespot heb. Maar heb een kast vol chemische producten in het geval dat.

Ik had de jaren voordien ook weinig te bestrijden. Maar zieke planten hebben is echt niet leuk, daarom wat mijn "angst" voor schimmels. Maar de bonsai blijven voorlopig gespaard. Buiten de rare, doordringende rottende geur die ik had bij de juniperus. Dat was een abnormale geur en voor mij reden tot "paniek" Grond gesproeid/aangegoten -> geur praktisch weg. Ik besteed extra zorg aan dood hout, en zorg dat alles zo proper mogelijk blijft.

Ik wil niemand doen panikeren of aanzetten tot sproeien, maar zeg wel hou het extra in de gaten. En probeer mogelijk uit te zoeken wat je allemaal ziet bij planten. Want hoe vroeger je erbij bent, hoe minder chemische stoffen je moet gebruiken als er iets misloopt.

Je doet hier zeker niet lullig over. Ik versta dat je er niet zo voor te vinden bent als je geen last hebt van ziekten op je planten. Het is een beetje zoals medicatie, de een neemt bakken aan pillen de andere neemt het echt als het nodig is en zal blij zijn dat er een pilletje voor bestaat. Je er hebt ook veel verschillende gradaties in: van natuurlijk tot chemische "brol". En zoals pillen hebben sproeistoffen ook bijwerkingen...

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts