marcellucas schreef :
Nou wil ik niet lullig doen, maar al dat bestrijden levert dus weinig op? Of zou het zonder nog erger zijn? vraag het me gewoon af waarom ik dan bijna nooit iets te bestrijden heb...
Ik heb geprobeerd zonder chemische bestrijdingsmiddelen op de perzik alle slechte blaadjes gesnoeid. Idem met de appelboom en dan alle bladeren direct na het vallen opgeruimd. Ik heb enkel natuurlijk bestrijdingsmiddelen gebruikt maar niks die ervan helpt.
De malus valt mee op dit moment maar de perzik is er echt slecht aan toe, net een boom die gaat sterven. Wat mij wat verplicht om zwaar chemisch spul te gaan gebruiken. Ik ben er zelf geen grote fan van dus ik ga ook niet preventief al alles gaan sproeien als ik nog geen ziektes gespot heb. Maar heb een kast vol chemische producten in het geval dat.
Ik had de jaren voordien ook weinig te bestrijden. Maar zieke planten hebben is echt niet leuk, daarom wat mijn "angst" voor schimmels. Maar de bonsai blijven voorlopig gespaard. Buiten de rare, doordringende rottende geur die ik had bij de juniperus. Dat was een abnormale geur en voor mij reden tot "paniek" Grond gesproeid/aangegoten -> geur praktisch weg. Ik besteed extra zorg aan dood hout, en zorg dat alles zo proper mogelijk blijft.
Ik wil niemand doen panikeren of aanzetten tot sproeien, maar zeg wel hou het extra in de gaten. En probeer mogelijk uit te zoeken wat je allemaal ziet bij planten. Want hoe vroeger je erbij bent, hoe minder chemische stoffen je moet gebruiken als er iets misloopt.
Je doet hier zeker niet lullig over. Ik versta dat je er niet zo voor te vinden bent als je geen last hebt van ziekten op je planten. Het is een beetje zoals medicatie, de een neemt bakken aan pillen de andere neemt het echt als het nodig is en zal blij zijn dat er een pilletje voor bestaat. Je er hebt ook veel verschillende gradaties in: van natuurlijk tot chemische "brol". En zoals pillen hebben sproeistoffen ook bijwerkingen...