Onderwerp:

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48485

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
hoge luchtvochtigheid komt de plant op dit moment ook ten goede dan? En wat met een volledige verzadiging? (buiten de schimmels gerekend die je in de hand kan werken)

(sorry van alle vragen maar wil even duidelijkheid :P )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48487

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Logischerwijze wel, maar geen idee :D
Beste om de plant te verpotten als er geen blad aan zit, dan heb je die stress voor water niet en zit je in een periode dat de wortels toch actief beginnen te worden, en gaan uitlopen.

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48488

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja, maar ik oogde nog altijd op die verpotting van die den en die is groenblijvend. Uit de zon is ook niet zo gezond voor een naaldboom tijdens de groei, maar ik zat al te denken: wat bij zon en 100% luchtvochtigheid. Haha :silly:

Bonsai is een leuke hobby, maar men grootste hobby is planten in het algemeen. Bonsai is zo een beetje de sub-hobby :cheer:

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48521

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

leatherback schreef : wind = verhoofde verdamping
Zon = opwarmen = verhoogde verdamping

Bladeren zijn niet waterdicht. Planten kunnen wel de verdamping verminderen (door oa uitdmondjes te sluiten) maar zullen ook moeten ademen, wat ze doen door.. De huidmondjes. Daarbij zijn de bladeren zelf niet waterdicht. Dus door ze uit de wind en zon te houden verminder je de verdamping.

Aan de andere kant: hoe meer licht, hoe meer fotosynthese, hoe meer groei. En zeker naaldbomen willen veel zon, ook als ze net verpot zijn. Ikzelf zet ze in de zon en nevel dan veel, alhoewel ik laatst graham potter ergens zag beweren dat nevelen van volwassen bomen geen nut heeft.. wel is het bij mij zo dat er geen plek in mijn tuin is met meer dan drie uur zon. ..

Ook denk ik dat veel mensen hun bomen veel te veel vertroetelen. Zeker inheemse bonsai zouden al weken buiten moeten staan, ook als ze verpot zijn.

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48524

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member

marcellucas schreef :

leatherback schreef : wind = verhoofde verdamping
Zon = opwarmen = verhoogde verdamping

Bladeren zijn niet waterdicht. Planten kunnen wel de verdamping verminderen (door oa uitdmondjes te sluiten) maar zullen ook moeten ademen, wat ze doen door.. De huidmondjes. Daarbij zijn de bladeren zelf niet waterdicht. Dus door ze uit de wind en zon te houden verminder je de verdamping.

Aan de andere kant: hoe meer licht, hoe meer fotosynthese, hoe meer groei. En zeker naaldbomen willen veel zon, ook als ze net verpot zijn. Ikzelf zet ze in de zon en nevel dan veel, alhoewel ik laatst graham potter ergens zag beweren dat nevelen van volwassen bomen geen nut heeft.. wel is het bij mij zo dat er geen plek in mijn tuin is met meer dan drie uur zon. ..

Ook denk ik dat veel mensen hun bomen veel te veel vertroetelen. Zeker inheemse bonsai zouden al weken buiten moeten staan, ook als ze verpot zijn.

Ja ik zet de bomen eigenlijk nooit de hele dag in de schaduw ook niet na het verpotten. En zeker niet met dennen die de fotosynthese absoluut nodig hebben. Het nevelen bij oude bomen geen zin betwijfel ik wel. Denk wel als je alles goed doet vertroeteling van de boom niet nodig is zoals je zegt. Ik vertroetel sommige bomen wel nog omdat ik daar niet 100% zeker ben van mijn stuk. De den is daar voorlopig 1 van.

Om nog even over dennen door te gaan, dit vond ik wel boeiende videos:

part1 (2 flush pines)
part2 (Single flush pines)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren