Onderwerp:

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48463

• MichaelHoogkamer
  • MichaelHoogkamer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste bonsai liefhebbers,

Misschien een domme vraag, maar een vraag waar ik nergens op internet een antwoord op kan vinden is:

Wat voor invloed heeft wind en zon op een boom die net wortelsnoei / vormsnoei heeft gehad?

Overal lees ik dat een pas behandelde boom voor een maand in de schaduw en uit de wind moet staan. Maar de reden "waarom" ontbreekt telkens.

Je zou namelijk verwachten dat zon goed doet voor een plant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48465

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272

MichaelHoogkamer schreef : Beste bonsai liefhebbers,

Misschien een domme vraag, maar een vraag waar ik nergens op internet een antwoord op kan vinden is:

Wat voor invloed heeft wind en zon op een boom die net wortelsnoei / vormsnoei heeft gehad?

Overal lees ik dat een pas behandelde boom voor een maand in de schaduw en uit de wind moet staan. Maar de reden "waarom" ontbreekt telkens.

Je zou namelijk verwachten dat zon goed doet voor een plant.

Door de zon gaat het loof meer water gaan verdampen, waardoor de plant meer water nodig heeft. Als je aan de wortels gerammeld hebt... is de watervoorziening niet zo optimaal. Dit lijkt me het meest logische al kan ik dit niet met 100% zekerheid zeggen.

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48469

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
r Door de wind kan de boom in de pot bewegen en eventueel hierdoor de fijne worteltjes los scheuren is mij verteld weet niet 100% zeker of dit klopt

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48476

• Pim de Vreede
  • Pim de Vreede's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 49
Ik had bijna dezelfde vraag, ik loop de laatste weken met de bonsai elke dag van tuinhuisje naar buiten , met alle verpotte en wortelgesnoeide bonsai, dit zijn ze bij mij dus allemaal.
Inmiddels een partytent aangeschaft over de bonsai voor de heftige hagelbuien.
Azalea staat in het portaal van het huisje ivm wind.
Hoe gaan jullie om met wind ,regen , lage temperaturen overdag en nachtvorst?
Hoeveel vorst kan een verpotte boom verdragen?

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48477

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Bij mij worden op dit moment alleen taxussen, uitgegraven vorig jaar en niet stevig op de wortel uit de regen gehouden, en mijn chinese ulm staat in de kas. De rest moet het allemaal met het huidige weer doen.

Het idee dat een verpotte boom geen vorst kan hebben.. Mwa, neem ik met een korrel zout. Grootste probleem is langdurige vorst, waarbij de boom echt helemaal bevriest. Een graadje of 2 nachtvorst.. Hooguit wat loofschade. Als je de plant goed hebt vastgezet in de pot zou ook het afbreken van nieuwe wortels los moeten lopen. Wellicht dat het heen en weer lopen met de planten meer schade doet..

Tot nu toe gaat dit bij mij goed.

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48479

• Pim de Vreede
  • Pim de Vreede's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 49
Ja, ik heb soms ook het gevoel dat ik iets minder voorzichtig zijn kan , by the way , ik hoef niet ver te lopen en beweeg de schalen nauwelijks voor mijn gevoel, maar ze zijn wel zwaar, in ieder geval 4 stuks

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48480

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member

leatherback schreef : Bij mij worden op dit moment alleen taxussen, uitgegraven vorig jaar en niet stevig op de wortel uit de regen gehouden, en mijn chinese ulm staat in de kas. De rest moet het allemaal met het huidige weer doen.

Het idee dat een verpotte boom geen vorst kan hebben.. Mwa, neem ik met een korrel zout. Grootste probleem is langdurige vorst, waarbij de boom echt helemaal bevriest. Een graadje of 2 nachtvorst.. Hooguit wat loofschade. Als je de plant goed hebt vastgezet in de pot zou ook het afbreken van nieuwe wortels los moeten lopen. Wellicht dat het heen en weer lopen met de planten meer schade doet..

Tot nu toe gaat dit bij mij goed.

@leatherback: Waarom bevelen ze aan een plant uit de wind en uit de zon te houden na verpotting?

Laast bewerkt: Post by Trap.

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48481

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Dat zijn uitdrogende omstandigheden. En dat kan de plant tijdelijk niet aan.

Als je aan een kluit loopt te rommelen, heb je veel minder actieve groeipunten (De witte uiteinden aan gezonde wortels). Die witte punten zijn de meest effectieve worteldelen. De rest neemt uiterst weinig op. Dus eerst moet de plant weer aan de groei raken met zijn wortels. (Dit is ook de reden waarom wortels die geen ruimte meer hebben, de groei van de boom vertagen; Er zijn veel minder actieve worteldelen in de pot).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan, Trap, HansVenema

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48482

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member

leatherback schreef : Dat zijn uitdrogende omstandigheden. En dat kan de plant tijdelijk niet aan.

Als je aan een kluit loopt te rommelen, heb je veel minder actieve groeipunten (De witte uiteinden aan gezonde wortels). Die witte punten zijn de meest effectieve worteldelen. De rest neemt uiterst weinig op. Dus eerst moet de plant weer aan de groei raken met zijn wortels. (Dit is ook de reden waarom wortels die geen ruimte meer hebben, de groei van de boom vertagen; Er zijn veel minder actieve worteldelen in de pot).

Ah hier leer ik van bij :)

En de uitdrogende omstandigheden?
Heeft dit de maken met de opening van de huidmondjes in deze periode zo klein mogelijk te houden zodanig dat de wortels genoeg tijd krijgen om terug te groeien voor de plant aan een tekort van sap bezwijkt?

Alvast bedankt ;)

gevolgen weersinvloeden 8 jaren 6 maanden geleden #48483

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
wind = verhoofde verdamping
Zon = opwarmen = verhoogde verdamping

Bladeren zijn niet waterdicht. Planten kunnen wel de verdamping verminderen (door oa uitdmondjes te sluiten) maar zullen ook moeten ademen, wat ze doen door.. De huidmondjes. Daarbij zijn de bladeren zelf niet waterdicht. Dus door ze uit de wind en zon te houden verminder je de verdamping.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan, Trap, marcellucas, HansVenema

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren