Onderwerp:

Ik ben een beginner, kan iemand mij helpen. 8 jaren 7 maanden geleden #47076

• Yildiz
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb 4 verschillende bonsai boompjes besteld.

-Sageretia
-Portucularia
-Zelkova
-Sageretia

Ik ga er 3 weggeven aan mijn vrienden, en vroeg me af waar ik en zij op moeten lettten bij het verzorgen. Wat is het verschil tussen deze boompjes. En daarmee bedoel ik, kunnen ze alle 4 het hele jaar binnen blijven? Is er een verschil in hoe vaak ik het moet snoeien, bewateren of vochtig sproeien. Gebaseerd op deze dingen zal ik ze slim verdelen, het ene huis is bijvoorbeeld warm en droog omdat de verwarming vaak aanstaat, bij een andere huis is er weinig verlichting enzovoort.

Alvast bedankt voor de info en MvG,

Mete

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik ben een beginner, kan iemand mij helpen. 8 jaren 7 maanden geleden #47079

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
In mijn ogen een zéér bizarre vraag en een uitgesproken voorbeeld hoe het niet moet! In feite wens je hier even snel een cursus over bonsai te krijgen, waar meestal een heel boek of een uitgebreid deel van een site voor nodig is.

Je kan je best, in boeken en op internet, inlezen over basisverzorging van bonsai in het algemeen (Ook op dit forum, zie de knoppen bovenaan het blad), en over elke soort in het bijzonder. Gezien je 2 maal sageretia vermeldt is het zoekwerk een beetje minder uitgebreid dan het eerst lijkt.
Je zal merken dat je wat tegenstrijdigheden zal tegenkomen waar een beginner het noorden bij verliest.
Daarna kan je hier meer gerichte vragen stellen over wat je onduidelijk vindt, en zal men je graag helpen.

Het is dan aan jou om: "Gebaseerd op deze dingen zal ik ze slim verdelen" toe te passen.

Toch wens ik je welkom op het forum en succes.

Ik ben een beginner, kan iemand mij helpen. 8 jaren 7 maanden geleden #47083

• Jaco
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 23
Ik denk dat de intentie juist heel goed is, en het gebaar vind ik mooi...

Het lastige is dat er voor een buitenstaander het idee kan bestaan dat alle bomen eenzelfde verzorging behoeven. Niets is minder waar! Daarom is deze intentie goed, het enige dat hierover te zeggen valt, is al gezegd: veel lezen, er is genoeg te vinden bij de soortenbeschrijvingen om te beginnen. En wijs de toekomstige eigenaren daar vooral op, en help ze op weg! Veel binnenboompjes kwijnen weg door onkunde en onwetendheid. Wellicht was het beter geweest eerst hier advies te vragen over welke soorten handig zijn om mee te beginnen, beter buitenbonsai dan binnen zou ik zeggen. Maar dat is achteraf..

Ik ben een beginner, kan iemand mij helpen. 8 jaren 7 maanden geleden #47085

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
Sluit mij grotendeels aan bij ivan. En dan nog de vraag, hoe verzorg ik 4 soorten boom?
Iedere boom op internet gaan opzoeken. Zoek meestal uren op internet, meestal beginnend met natuurlijke oorsprong
en dan kijken welk klimaat het daar is. Tropisch kan heel het jaar binnen in de woonkamer, subtropisch is al meer tricky en vereist in de winter een koudere(maar niet koud) meestal verlichte plaats. En ik weet niet of dit allemaal indoors zijn, maar
ik denk dat de persoon met het droge huis zal moeten gaan nevelen, en de persoon met weinig
licht de boom aan het raam zetten,... En na al het opzoekwerk nog wat twijfelt over iets, maak dan een nieuw topic met de specifieke vraag.

Alvast succes

Ik ben een beginner, kan iemand mij helpen. 8 jaren 6 maanden geleden #48312

• hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 56
In eerste instantie .welkom als beginnend lid,
OM je op jouw manier wijzer te worden gaat je niet lukken.Mijn advies is goed het archief van het forum afgaan er zijn zoveel besprekingen over je boompjes,Wat ik doe is gewoon op google zoeken,waar komt de boom vandaan,wat heeft ie nodig etc etc.Met een paar vraagjes kom je er niet je moet je erin verdiepen.
veel sukses en vraag maar raak

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts