Met alle respect, maar zoveel moeite doen voor bomen die in iedere doorsnee haag staan, daar begrijp ik niet zoveel van. Ik gun het je van harte, maar ik denk dat de bomen je over een jaar alweer vervelen, simpelweg omdat ze niet bijzonder genoeg zijn. No offence.
De echte goede 'yamadori' (voorzover je daarover kunt spreken in NL) vind je naar mijn mening zeer, zeer, zeer zelden. Ik jaag er zelf ook regelmatig op maar in 95% van de gevallen keer ik met lege handen terug naar huis. Toch was ik laatst wel een gelukkig man toen ik twee Schotse Iepen aantrof op een terrein dat ze aan het ruimen waren voor woningbouw. De bomen waren door een hek heen gegroeid en hadden daardoor een behoorlijke sprookjesvorm. Niet al het ijzerdraad eruit kunnen trekken, maar wat er nog in zit is niet meer zichtbaar. Het is zeker prachtig startmateriaal. Beide allebei met een onderstamdiameter van pakweg 17 tot 20 centimeter.
Kortom: Ik zou proberen écht goede bomen mee terug te nemen na toestemming te hebben gevraagd. Daar heb je veel langer plezier van.
Groet!
Walter