Onderwerp:

Grote buxus 9 jaren 4 maanden geleden #40746

• Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 139
Aangezien 20 juli er een shovel door mijn voortuin gaat is het zaak tijdig vast te stellen welke planten blijven, welke een enkeltje container krijgen en dan nog de groep waar kunnen we ook nog wat mee behalve dan in de tuin. Vandaar ook dat ik deze buxus struik gerooid heb. Gezien het feit dat buxusplanten trage groeiers zijn en dit al een aardig knaapje met dito stam is gok ik dat deze minstens 20 jaar oud is (let wel, dit is maar een aanname mijnerzijds).

Van wat oud plaatmateriaal en wat planken een tijdelijk verblijf voor de buxus gemaakt. Zie hier een impressie. Wat en hoe ik ga vormen/stijl heb ik nog geen clou van, eerst zien dat deze het gaat overleven.

Kan iemand mij vertellen of wel/niet beter is om het loof ook terug te snoeien zodat de boom daar minder energie in hoeft te steken, maar meer in behoud van de boom zelf?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote buxus 9 jaren 4 maanden geleden #40749

• MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 88
Mooi materiaal man!
Heb een aantal weken geleden ook een monsterbuxus uit iemand haar tuin bevrijd en direct keihard te grazen genomen net de snoeischaar. Die loopt nu weer voorzichtig aan een beetje uit :)
Het kan dus, maar dan moet je hem wel goed vochtig houden en flink beMISTen.
Je hebt het loof mooi dicht bij de stam zitten, dus je kan hem ook een mooi eindje terugsnoeien. Let wel op dat je blaadjes over laat, anders kon 'ie nog wel eens de pijp aan Maarten geven :silly:

Groeten, Maarten

Grote buxus 9 jaren 4 maanden geleden #40760

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Zo'n jonge plant moet het wel redden. Voor een volgende keer, beter om dit soort acties aan het einde van de echte vorst, zo rond maart, te doen. Eventueel met voorbereiden in het najaar (Wortels aan het einde van de zomer rondsteken).

Vooral niet te veel zon geven en uit de wind houden. De plant moet eerst de wortels herstellen.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts