Onderwerp:

Sponsor en mesttest 10 jaren 2 maanden geleden #34884

• ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 266
Leuk nieuws!
Ik had t al eerder vermeld maar over een jaar en een maand reis ik af naar Engeland omdat Tony Tickle me heeft gevraagd een demo te geven op z'n event Bonsai Europe 2015.

Mede daardoor werd ik laatst benaderd door een online shop die mij wilde sponsoren.
Helaas niet met startmateriaal of bomen maar wel alle andere benodigdheden.
Super relaxed aangezien het een dure hobby is en alles wat je krijgt de hobby een stuk toegankelijker maakt.
Op m'n blog staat een link naar de desbetreffende shop.

Maar goed vandaag langs geweest en heb ongeveer alle tools gekregen die je maar ooit eens nodig kan hebben.
Heb ineens 6 verschillende maten concaaftangen...... :blink:
En een reteduur japans draadschaartje. (Ga er nog achterkomen of dat echt verschil maakt)

Even een paar foto's voor de mensen die het leuk vinden ik iig wel. ;)

Bijlage foto1.jpg niet gevonden

Bijlage foto2.jpg niet gevonden

Ook krijg ik mest van het merk Tibolar.
Superspul als ik het zo zie. Super veel knopvorming, korte internoiden etc. De bomen en zagen er vol en gezond uit.
Het zit vol sporen en mineralen en ook de groente in de moestuin groeit als kool.
Oh en natuurlijk alles gericht op de biologische/organische teelt.
Tony Tickle is er o.a. helemaal wild van.

Anyway het is er in allerlei samenstellingen en ik krijg t letterlijk per emmer dus ik had een idee.
Zijn er mensen die het leuk vinden om te testen?
Pm me maar dan stuur ik wat op.
Zou leuk zijn om te horen wat jullie bevindingen zijn.
Heb nu alleen een emmertje 4-6-2 maar de rest komt nog.

Bijlage foto3.jpg niet gevonden

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sponsor en mesttest 10 jaren 2 maanden geleden #34886

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247

ChrisV schreef : Zijn er mensen die het leuk vinden om te testen?

Vanzelfsprekend.
Maar: hoe zet je dit op? Hoe kan ik zien dat mijn boom het volgend jaar beter doet dan dit jaar en of dat komt door deze mest, of door het verpotten?

Ik heb wel een aantal pinus zaailingen staan, allemaal van dit jaar en even oud, wel in wat verschillende soorten grond (om te testen, ook), zou dat bruikbaar zijn voor tests (er van uit gaand dat ze de winter doorkomen?)

Sponsor en mesttest 10 jaren 2 maanden geleden #34887

• ChrisV
  • Platinum Member
  • Platinum Member
tja goeie...

misschien idd op zaailingen, bomen in opkweek, en dan vergelijken met ander meststoffen.
Of niet verpotte bomen met het resultaat van voorgaande jaren (groei) vergelijken.
Wie weet merk je ineens dat ie meer of minder knoppen maakt of langere/korte internoiden dan normaal met bemesten.

Maar ik had meer in gedachten om mensen wat te geven aangezien ik straks een voetbalveld kan bemesten ongeveer..
En wil weten of het nou echt beter zou zijn dan andere meststoffen.

Sponsor en mesttest 10 jaren 2 maanden geleden #34888

• DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 82
Auk,
Die pinus zaailingen waar je het over hebt, is dat Parviflora?
Hoe hebben ze het gedaan bij jou?
Ik had no circa 800 zaden, waarvan er ongeveer 80 in het warme water naar de bodem zonken.
Die hebben vier maanden in mn koelkast gelgen en daarne gepoant. Ik heb zegge en schrijven 1 (een) zaailing. En die is nog niet bijstef sterk ook; ik s hat dat die de winter niet doorkomt!

(Sorry Chris, neem me niet kwalijk. Ik neem straks absoluut een kijkje op de site van jou sponsor!)

Sponsor en mesttest 10 jaren 2 maanden geleden #34891

• DickVanDreven
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 82
Chris,
De website van jou sponsor ziet er goec uit.
Die Tibolar voeding lijkt heel interessant. Er is maar weinig organische mest met echt hoge stikstofwaarden. De samenstelling wordt op de site niet vermeld, is wel van de foto van t emmertje te lezen. Blijkbaar zit er geen mest in, dus zal het behoorlijk veilig zijn om te gebruiken.
Ook de prijzen zijn niet exorbitant hoog ( ook niet van de gereedschappen trouwens)

Sponsor en mesttest 10 jaren 2 maanden geleden #34892

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member

DickVanDreven schreef : Die pinus zaailingen waar je het over hebt, is dat Parviflora?

Jazeker. Gekregen van een zeker sympathiek persoon op dit forum, die er zelfs een mooie handleiding bij gedaan had ;)

Hoe hebben ze het gedaan bij jou?
Ik had no circa 800 zaden, waarvan er ongeveer 80 in het warme water naar de bodem zonken.

Ik ben eigenlijk vergeten te kijken welke zonken en welke niet, en heb ze allemaal geplant.
Van de 100 zijn er 5 opgekomen. Deze groeien niet heel snel, zijn nog klein, maar zien er gezond uit.
Ik verwacht dat ze de winter wel doorkomen.

Die hebben vier maanden in mn koelkast gelgen en daarne gepoant.

Hetzelfde, onderin de koelkast, 4 maanden lang, in een mengsel met onder andere sphagnum mos. Daarna overgeplant in gewone zaai- en stekgrond.

Ik heb zegge en schrijven 1 (een) zaailing. En die is nog niet bijstef sterk ook; ik s hat dat die de winter niet doorkomt!

1 op 800... da's ook vreemd.

Overigens heb ik ook nog een stuk of 15 zwarte den zaailingen - zaden besteld via Internet.
Daarvan sterven al veel van de onderste naalden af - terwijl er bovenin wel nieuwe gevormd zijn die er goed uit zien. Weet niet of dat normaal is. Best wel grote verschillen in ontwikkeling - weet niet of dat door de grondmengsels komt (heb wat varianten geprobeerd... maar was handig geweest als ik op elk potje had genoteerd wat er eigenlijk voor grond in zat :D )

Laast bewerkt: Post by Auk.

Sponsor en mesttest 10 jaren 2 maanden geleden #34893

• DickVanDreven
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 82
Mijn zwarte den zaailingen va vorig jaar ontwikkelden maar heel traag dit jaar. Tot ik er Culterra (12-4-6geloof ik) bijgooide. Toen ontploften ze zowat en haalde een jaar oudere zaailingen bijna in.
Culterra bevat naar verluid kippenmest en is risicovo, om te gebruiken. Tibolar kan daar mogelikk een goed alternatief voor zijn.

Sponsor en mesttest 10 jaren 2 maanden geleden #34894

• rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 218
Mesten is best wel complex. Er zijn een paar regeltjes die je in je hoofd moet houden.

Eerst de vermelding 10 - 4 - 6.
Dit geeft de onderlinge verhouding weer van de stoffen die erin zitten.
Niet de hoeveelheid stikstof of phospor.

Onderlinge balans van meststoffen is bepalend voor de groei.
Het is hierom dat men de onderlinge verhouding op de zak zet.
Simpel gezegd: De plant groeit net zo hard als de stof die het minst aanwezig is het toelaat.
Dit geld niet alleen voor NPK maar ook voor alle andere mineralen die de plant modig heeft.
Bv. Fe, Zi, Mgo enz.

De tijd waarin je mest is belangrijk. Zeker bij bomen of planten in een vegetatieve groeifase.
Op welk moment mest je en met welke verhouding.
Dit is afhankelijk van het doel wat je wilt bereiken. Natuurlijk is dit veel groei.
Maar bij zaailingen leg je de basis voor de plant. Wil je dan lange uitschieters met weinig internodieen of gedrongen krachtige groei.

Wat geef je planten aan het eind van het seizoen mee voor volgend seizoen. Veel stikstof maakt zwak. Veel kalium beperkt de groei. Maar zorgt weer voor veel knopvorming, sterke planten, meer weerstand in de winter.

Goed mesten is niet eenvoudig. En soms risicovol.
Tibolar ken ik niet, heb ik nooit gebruikt. Ik kan het me gewoonweg niet veroorloven om alle bomen hiermee te mesten.
Buiten dat is er te weinig van bekend. Hoelang gaat het mee, waar is het van gemaakt, wat zit er in, hoeveel is werkzaam en organisch, hoeveel as zit erin.

Sponsor en mesttest 10 jaren 2 maanden geleden #34895

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ik vond:

The unique composition of Tibolar-RS is that it is a combination of plant fertilization and improvement of the soil.

Tibolar-RS has a very positive effect on virtually all types of plants.
Advantages of the active substances in Tibolar-RS are:

Advantages of Tibolar-RS for bonsai are:
Bonsai treated with Tibolar-RS grow better.
Bonsai treated with Tibolar-RS have more Mycorrhiza fungi.
Bonsai treated with Tibolar have a healthy root system.
Bonsai treated with Tibolar-RS make faster callus so cutting wounds will heal much faster.
Flowering bonsai have an abundance of flowers.
Stems and branches are much stronger, less brittle.
Internodes on bonsai are much shorter.
Usage of Tibolar-RS at repotting makes the roots faster to heal and to grow.
Because of the minerals and sporeelements bonsai are healthy so less or no pest problems.
Because of the pelletshape it can be used on different ways. On the soil, pushed in the soil and in fertilizers baskets.

Nou zie ik al niet "a combination of plant fertilization and improvement of the soil" iets unieks zou zijn, de rest klinkt voor mij vooral als iets wat wij graag willen horen, in plaats van iets wat het echt doet - met als doel gewone mestkorrels voor een beetje extra geld te kunnen verkopen. Ja, ik ben nogal sceptisch van aard.

Overigens staat er niet bij: beter dan wat? Waarmee is vergeleken? Met wat waren de andere bonsai, waarmee vergeleken werd, gevoed ?

Ergens anders, op een Linkedin pagina zie ik verder nog:

· Minerals and spore-elements makes the pH of the soil ideal for plants/trees.
· Its composition is mild for the plant/tree because of a NPK value of 6-4-2.
· The minerals in Tibolar-RS Organic fertilizer that the plants/trees take up make the plant more resistant to insects and disease.
· It helps fast and healthy growth of seedlings.

Ideale PH voor m'n planten? Hoe weet een meststof welke PH waarde mijn plant wil ?
Nog even en het laat je boom backbudden precies daar waar je het wilt...

Ik heb 15 zwarte dennen en wil wel experimenteren - na de winter, natuurlijk, als ik er dan nog steeds 15 heb :)
Een optie zou zijn:

3 voeden met Tibolar
3 met Biogold
3 met doodgewone goedkope mestkorrels uit 't tuincentrum
3 met... niks.

Dan hou ik er (hopelijk) nog 3 over waarbij ik bladvoeding zal gebruiken (doe ik op het moment eigenlijk nauwelijks).

Chris, ik zal je een PM sturen.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Sponsor en mesttest 10 jaren 2 maanden geleden #34898

• ChrisV
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Dat was mijn hele opzet. Pm me en stuur je wat. Zal van degene die ik heb de samenstelling opschrijven.

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren