Dag allemaal,
De lange en heftige discussies over bonsai grondsoorten hebben mij geïnspireerd (toch nog iets goed uit gekomen
) om een aantal experts te interviewen.
Nu begin ik ook een beetje te snappen waarom de discussies vaak geen echte conclusie hebben: ook de experts denken zeer verschillend over de beste grondsoort voor Bonsai. Akadama, of geen akadama, is een vraag die dus niet echt een duidelijk antwoord had in het interview. Wel is mij persoonlijk een hoop duidelijk geworden over welke factoren een rol spelen, en deze helpen mij persoonlijk om te kiezen waar ik mijn bonsai in plant.
Dit laatste is dan ook de conclusie; lees je in en bepaal voor jezelf wat voor jou werkt.
Het artikel, in het Engels:
www.bonsaiempire.com/blog/akadama-soil
Dit forumbericht plaats ik overigens niet om een nieuwe discussie te starten over het wel/niet van kattenbakkorrels, maar juist om een belangrijk gegeven te onderstrepen: er spelen zoveel factoren mee dat er geen optimum is wat je kunt uitdragen als "de juiste mix". Als de experts het er niet over eens zijn, laten wij dan accepteren dat wij het ook niet eens hoeven te zijn en blijven experimenteren wat voor ons persoonlijk werkt
Groet,
Oscar