Vandaag bladerde ik door het forum, en het valt me op dat bij de helft van de planten die getoond wordt aangegeven wordt "korter maken", "te weinig taps" etc.
Erg interessant om te zien, want zelf hou ik niet zo van de Sumo Bonsai, oftewel, bonsai met extreme tapsheid. Voor mij is een bonsai die het beeld geeft van een boom in de verte hetgeen ik nastreef, dus weinig tapsheid, maar hogere, elegante lijnen. Helaas lijkt dat niet in het beeld van bonsai vandaag te passen.
Toevallig (Bestaat dat, toeval!?)ben ik ook dit weekend weer eens in het boek 'the complete book of Bonsai' van Harry Tomlinson aan het lezen. Dit boek uit 1990 bevat vele foto's van bonsai aan de hand waarvan hij stijlen en vormen uitlegt, en de manieren waarop diverse doelen bereikt kunnen worden. In dity boek staan heel veel bomen met weinig tapsheid. Met omgekeerde tapsheid. Met 'bar branches' etcetc. Dus allemaal bomen die op dit moment door veel mensen als 'niet bonsai waardig' worden gezien. bv deze:
www.abbeville.com/interiors.asp?ISBN=155...tionNumber=04#CapTop
Ik vraag me dan af; Zijn we nu verder gevorderd dan 25 jaar geleden? Of zijn dit mode bewegingen? Gaan we over 20 jaar mensen er op wijzen dat hun boom onnatuurlijk veel tapsheid heeft?
Ben benieuwd hoe iedereen dit ziet