Het ging mer om het feit dat mensen tegenwoordig meer voor de snelle oplossing gaan en het gros van de bomen niet word gestyled om snel op een show te komen etc. Pofessioneel of amateur.
Ze zien er dan ook minder natuurlijk uit dan bomen die tientallen jaren in opbouw zijn geweest en veel vrijer hebben kunnen groeien.
Bonsai gaat gewoon een verandering door omdat het door een groot publiek buiten japan beoefend word. Traditionele hoofdregels worden gehanteerd en alle sub regels worden aangepast of gewoon niet toegepast.
Dit maakt bonsai groter dan het ooit geweest is. Door alle invloeden buiten Japan om.
In Japan hoorde ik laatst staat de hele bonsaicultuur al jaren stil en is zelfs de toekomst van hun traditionele bonsai onzeker omdat er minder beoefenaars zijn in hun land.
In het westen is het juist precies andersom, steeds meer mensen en invloeden dat betekent evolutie van deze kunstvorm.
Iedereen bepaald zelf wat diegene kunst vind maar zoals de quote al zei van shohin: kunst is een subjectieve expressie van de
mens'.
De reden dat veel bomen die snel gevormd worden er zo 'kunst'matig uitzien.
Wat mij betreft is degene die het heeft uitgevonden en waar bomen en planten nog steeds onder vallen nog steeds de echte kunstenaar.
Moeder natuur en bonsai vormen naar die standaard kost nou eenmaal tijd en minder invloed van mensen.
maar dat is mijn mening