ik snap wat velen zeggen hoor..
ik weet dat het een uitdaging is, maar het is namelijk om bij te leren, ik weet dat het een uitdaging zal zijn, maar liever binnen 5 jaar met mooie shohin dan eeuwig met mindere kifu
@ Jimbo: ga ik niet doen hoor.. maar door van mijn huidige collectie shohin te maken, maak ik plaats voor groter en beter materiaal in de toekomst..
ik heb vele van deze boompjes sinds mijn begin, en wil ze niet zomaar weggooien.. dus probeer ik er eerst nog wat van te maken, en lukt dat niet dan kan ik ze alsnog weggooien of wegschenken aan iemand die er denkt wat mee te kunnen.. (of zoals je soms ziet voor een belachelijk hoog bedrag op marktplaats zetten
)
het is ook niet zo zeer dat ik er niet tevreden mee ben.. maar vooral omdat ze mooier zullen zijn.. vooral omdat de meesten relatief jong zijn, en om als mooie kifu of grotere maat toch een veel te iele stam hebben waardoor ze in die grootte nooit geloofwaardig zullen zijn de eerste 10-15 jaar
worden dus shohin:
Juniperus
Ulmus procera maal 2
potentilla
cotoneaster half cascade op steen
ulmus parvifolia
azalea
meidoorn zal nipt zijn omdat deze een informele bezemstijl zal worden en zal op zo'n 30cm uitkomen denk ik
heb trouwens genoeg staan voor later..
in de tuin staan jonge (2 tot 4 jaar oud) exemplaren van:
Larix K
Acer B
eik
pinus S
vuurdoorn
acer p
juniper
picea
staan daar allemaal te groeien voor de komende jaren.. snelste groeiers zijn de larix en de vuurdoorn (man man die vuurdoorn is zo'n 80-90cm gegroeid dit jaar.. )
maar soit.. om dus de komende jaren toch wel 1 of 2 mooiere bomen in mijn collectie te kunnen opnemen (wil dolgraag een yama juniper of larix en een mooie beuk of zo) moet ik wat plaats maken, en omdat ik niet wil weggooien zullen za maar in grootte moeten inboeten.. en het is nu toch winter, dus wintersnoei kan eens lekker op de meeste soorten..