Oke ik heb besloten een sticky te schrijven over het aanschaffen van een prebonsai/startmateriaal etc.
Al jullie input is welkom en kan er in verwerkt worden aangezien ik op zeker dingen vergeet.
Ik heb het daarom vrij basic gehouden.
En omdat ik zie dat er vraag naar is leek het me wel handig.
Waar let ik op bij de aanschaf van startmateriaal
Op deze site is er al veel informatie te vinden over waar je op moet letten bij het aanschaffen van start/uitgangsmateriaal deze zijn makkelijk te vinden door de zoek functie rechtsonder te gebruiken.
Een kant en klare bonsai aanschaffen is de makkelijkste weg om snel een mooie collectie op te bouwen.
En aangezien smaken verschillen en de prijzen ook zal iedereen dat op zijn eigen manier invullen.
Zelf een bonsai creëren doet men door start/uitgangsmateriaal te vormen en opkweken.
Onder start/uitgangsmateriaal verstaan we:
- Containerplanten uit een bijv een tuincentrum
- Planten en bomen uit de tuin
- Bomen uit het wild (yamadori)
- pre bonsai ( bomen al enkele jaren opgekweekt voor bonsai doeleinde.)
Voor al deze opties hanteren we dezelfde wijze van selectie.
Met wat kleine uitzonderingen bij yamadori omdat deze vooral door de natuur zelf gevormd zijn.
Allereerst kijken we naar de soort.
Is deze geschikt voor het doel wat we voor ogen hebben.
We zoeken naar materiaal wat klein loof heeft of kan krijgen door middel van bepaalde technieken.
Het blad van een kastanje kan bijvoorbeeld verkleind worden maar zal in verhouding altijd aan de grote kant zijn.
En een Japanse esdoorn is weer veel makkelijker als het om bladverkleining gaat.
Bij het uitzoeken van geschikt materiaal beginnen we bij de basis van de boom.
Hoe is de Nebari (Wortelvoet)? Een van de lastigste dingen om in de jaren te kweken als die er niet is.
Is deze aanwezig? soms moet je even graven.
Zijn de wortels gespreid of kruisen ze elkaar?
Vanaf dat punt gaan we omhoog langs de stam.
Belangrijk is om te kijken of de stam een interessante beweging heeft dit zal de beweging van de hele boom bepalen.
Ook is het belangrijk om te kijken of de stam tapsheid heeft of dat dat erin te krijgen is door bepaalde technieken.
Het volgende punt is de takzetting.
Zijn er genoeg takken om een boom uit op te bouwen?
Zitten er takken op de plekken die we graag willen voor bijvoorbeeld en bepaald design wat we willen nastreven?
Belangrijk is dat de basis er is takken zijn bij de meeste soorten makkelijk aan te groeien, maar sommige hebben daar meer problemen mee hou hier rekening mee.
Maar ook dit hangt af van hoe snel we wat voor resultaat willen boeken.
Bij het kijken naar het loof is maar een ding belangrijk en dat is: 'Is de boom gezond?'
Een boom hoeft niet perse een dichte grote loofmassa te hebben aangezien er veel zal wegvallen met vormen en loof is makkelijk terug te groeien.
In het groeiseizoen kijken we naar heldere groene loofmassa's.
Het is wel belangrijk dat we niet teveel loof in een keer hoeven te verwijderen, want hou in gedachten dat het loof van een boom de motor is.
Dit hebben ze allemaal nodig.
Sommige soorten zoals bladverliezende bomen is het makkelijker om ze in de koudere maanden te selecteren, omdat ze dan hun blad kwijt zijn.
Aan de hand van deze punten word een boom gekozen om in de toekomst als bonsai door het leven te kunnen gaan.
Het zelf vormen van bomen is niet alleen een leuke leerzame manier om met de hobby bezig te zijn, maar ook een groot onderdeel ervan.
Echter zal het in de meeste gevallen nog vele jaren van vorming en onderhoud kosten voordat het daadwerkelijk een bonsai is.
Zo ik hoor graag jullie input en correctie en dan kan ik er een sticky van maken.