Ik was afgelopen weekend bij BURRS, een workshop weekend georganiseerd door Tony Tickle (Een aanrader voor iedereen die een keer een weekend vol in bonsai wil knallen, goed engels spreekt, en nog beter alcohol kan verteren). In ieder geval.. Ik heb geen goede den, en wou wel een redelijke den hebben. Dus bij Tony in zijn tuin rondgekeken. Helaas stond daar niet zoveel den-achtigs, en moet ik het doen met een lange lerp..:
Ik had eerst het idee om een hele lange dunne literaat te maken. Maar Tony suggereerde iets extremers, als ik dat aandurfde. Aangezien het voor mij echt een boom is om de grenzen van dennen te leren kennen.. Heb ik besloten exxtreem te gaan. We hebben er een boom van gemaakt dat door de bliksem gespleten is, en weer opgroeit. Splijten en buigen samen met Tony gedaan. Rest van de vorming zelf.
Let wel: Het is laat in het jaar, en er is extreen veel schade aan de boom gedaan: Alle takken zijn op hoofdtakken geplaatst, en er is nagenoeg geen loof gesnoeid. Verfijnen gaat de komen de 3 jaar plaats vinden.
Zodra duidelijk is of alles de behandeling overleefd heeft, gaat waarschijnlijk de hoge achtertak er helemaal af, zodat alleen het loon onderin overblijft.