beste mede forum leden.
na de stubbelingen van de laaste dagen/weken over comments van andere leden, wou ik hier toch graag een stelling neerzetten.
na het lezen van deze stelling zou ik het tenzeerste apprecieren om jullie meningen hier ook te zien, zonder dat we er ruzie over gaan maken.
eerst en vooral wil ik hier duidelijk zeggen dat er niemand wordt aangevallen en ook naar niemand met de vinger gewezen wordt door wat ik hier nu ga schrijven. dus als je je aangevallen voelt dan heb je dat voor jezelf uitgemaakt.
niemand van ons is perfect in wat hij doet, en we kunnen allemaal van elkaar leren. maar soms is ego en jaloezie een grote boosdoener, zeker in een hobby als de onze. we kunnen het hier super naar onze zin hebben als we samen werken.
nu merk ik dat er soms precies een kleine wrok is tegen bepaalde mensen die veel kennis hebben en deze willen delen, maar we hebben deze mensen nodig om te evolueren in onze hobby. door ze weg te jagen door ons gedrag soms of door hun hevige reactie's uit te lokken(waardooor een banning meestal volgt) raken zij niet verder en wij ook niet meer. wat ook niet wil zeggen dat alles door de vingers moet worden gezien van deze individuen.
je begint als beginner, maar kan het niet altijd blijven. of je nu werkt met stekken, pre-bonsai, gekochte bonsai of yamadori we gaan allemaal vooruit in wat we doen. stekken worden op een tijd plantjes enz..., yamadori worden bonsai enzo.., maar hoe je het draaid of keert je moet verder anders blijf je staan of ga je achteruit. maar dat kan alleen aks we elkaar helpen en niet in de haren vliegen.want wie nu beginner is, is binnen een jaar of 2-3 al gevorderd en dan zijn er ondertussen al nieuwe beginners. je kan geen forum hebben zonder een mix van alles.moest je hier blijven zitten met alleen beginners, zal het gewoon doodbloeden omdat er niks nieuws komt.
we kunnen ook veel misverstanden voorkomen door aandachtig te lezen. bv met alle discussies over startmateriaal. er wordt tegenwoordig veel gedacht dat iedereen dure yamadori moeten kopen om een mooie boom neer te zetten, maar wes heeft ons laten zien dat het ook anders kan. iedereen moet ook eerlijk zijn, als het materiaal niet goed is en je kan voor de zelfde prijs iets beter vinden moet je dit aanmoedigen, want zo voorkom je teleurstellingen bij die persoon.wat niet wil zeggen dat het "niet goede materiaal weg moet" je kan ook gewoon iets beter kopen en wat speciale technieken op het ander uitoefenen.
er moet een wederzijds respect zijn tussen de beginners en tussen de gevorderden en pro's.
zo zullen de beginers moeten leren aanvaarden dat het niet altijd slecht bedoeld is dat de gevorderden of pro's soms zeggen dat het niet goed is. maar zo moeten de gevorderden en pro's ook leren dat iedereen op zijn tempo werkt en soms een ander inzicht heeft op 'hoe hij/zij bonsai ervaart". en moeten we allemaal samen leren om de belachelijke comment die we uit frustratie schrijven soms achterwege te laten.zodat niemand hoeft verbannen te worden of niet meer wilt deelnemen aan dit forum door gebrek aan respect.
ik weet dat ik hier al zeker aan ga werken.
en srr voor de lange brief