Lees dit onderwerp nu pas... Oh en thanks Dea
Mijn mening is dat wat je ziet je jezelf kan aanleren.
De een heeft er wat meer moeite mee dan andere maar wat de een kan moet de ander ook lukken.
We zijn tenslotte allemaal maar mensen en van binnen allemaal nagenoeg hetzelfde.
Om op je stelling autodidact vs leerling terug te komen.
Ik heb een tijdje terug voor het eerst een cursusavond gedaan en om eerlijk te zijn is het niet mijn ding.
Die avond heb ik gedaan in een paar uur wat ik thuis in 1 uur of minder doe.
Mijn mede cursisten hielden er wel van om gestuurd te worden en boekte wel progressie onder begeleiding.
Ik persoonlijk hou van alleen werken om me goed te kunnen concentreren.
Over het algemeen pikt iemand die autodidact is dingen sneller op en kiest een vrijere vaak creatievere weg, maar dat is niet altijd garantie voor meer succes.
Leerlingen hebben wel een directere bron tot hun beschikking en misschien sneller meer informatie, maar zullen altijd met dezelfde richtlijnen blijven werken zoals aangeleerd.
Over het algemeen zijn leerlingen veel traditioneler.
Ik denk dat we allemaal hetzelfde kunnen bereiken welke weg je ook kiest met genoeg tijd en vooral heel veel toewijding.
Dan nog even over het punt een meesterwerk neerzetten.
In mijn ogen is een meesterwerk niets anders dan wat je er zelf van vind of hoe anderen het willen benoemen.
Een meesterwerk in de ogen van een vrije geest kan een blunder zijn in de ogen van een traditioneel kunstenaar en visa versa.
Gelukkig is Bonsai een kunstvorm en is iedereen een kunstenaar ongeacht of je autodidact bent of een leerling, beginner of ervaren.
En iedere boom kan jou eigen meesterwerk zijn door het verhaal wat erachter schuilt of die nou ooit een prijs zal winnen of niet.
Want prijzen winnen is niks anders dan een krachtmeting op gebied van vaardigheden tussen verschillende individuen.
Meesterwerken 'levenswerken' creeren is een krachtmeting met jezelf, jou eigen vaardigheden en jou creatieve geest.