Ik voel me niet zo goed bij de wijze waarop de laatste dagen nieuwelingen die een eerste bericht/vraag posten aangesproken worden. Dikwijls gaat het dan om beginnersvragen of –problemen. En voor wie al wat langer op het forum is: steeds opnieuw ongeveer hetzelfde. “Help, mijn boompje gaat dood? “. “ Ik heb een “bonsai” gekocht en weet niet wat het is!”. “Ik heb hem een beetje gevormd, wat denk je ervan en wat raad je mij nu aan”. Enz. Enz. Ook ik vind dat wel eens vervelend, maar heb zo beetje bij beetje toch ingezien dat instappen in bonsai nogal eens op deze wijze gaat. We zullen blijkbaar met deze realiteit moeten leren leven. Althans als je het volgende waardevol vindt:
Dit forum heeft (had??, nee toch) de uitzonderlijke kwaliteit ook absolute beginners, die de ergste malsai ‘formidable’ vinden toch te helpen. En als het ware iedereen respectvol te begeleiden naar een punt waar voldoende kennis is opgebouwd om zelf te kiezen: blijf ik dit ‘malsai’ plantje verzorgen, en voel ik me daar goed bij? Begin ik zelf de hele cyclus van planten laten groeien en vormen tot bonsai en beleef ik er veel genoegen aan het allemaal zelf gedaan te hebben? Koop ik enkele degelijk voorgevormde planten en verdiep ik me in de fijne vormgeving? Enz. Enz.
Antwoorden, die vragen en handelingen waar een beginner mee in de problemen kwam, en wat erger is, ook de beginner zelf, als dom laten uitschijnen hebben veel kans mensen gefrustreerd weg te jagen. Waarbij het pad naar een mooie hobby wordt afgesloten. Op dit forum las ik al dikwijls: “Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden”.
Willen we samen ons best blijven doen ook absolute beginners bij hun onwetendheid wat te helpen, zodat ze zelf leren hoe een plant en zeker een boom in een aangepaste, kleine schaal (bonsai) een goede verzorging te geven?
Toch blijf ik hopen dat dit forum vele mensen een begeleide start biedt naar het mooie “grote” bonsaigebeuren. Hen zal ik uitermate bewonderen. Maar ik wil respectvol blijven voor hen die, (zoals ikzelf) ook met minder volmaaktheid voldoening hebben aan een mooie hobby.