bonsai1.2 schreef : Mijn ent projectje met een acer saccharum takje op een acer platanoide onderstam.
Volgens mij is dit ook een Acer Saccharum. Deze is er een uit een aantal zaden die iemand me ooit 'ns opgestuurd had.
Ik heb nog geen bijpassende pot kunnen vinden.
-Wat groeit er hard en wat blijft er achter?
Alles groeit hard. Ik heb m'n hobby eind vorig jaar weer opgepikt - gemotiveerd door de bewonderende blikken naar mijn jeneverbes op een verenigingsavond. Die jeneverbes groeit goed. Hij moet een keer helemaal bedraad en verder gestyled worden, maar ik weet nog steeds niet helemaal hoe ik die plateaus moet vormen. Af en toe doe ik een paar takjes, om te kijken hoe het uitpakt - en of de takjes dat overleven. Door ze niet allemaal tegelijk te doen weet ik in ieder geval dat ik genoeg overhou
De snelste groeier is een acer - een "little princess". Die staat voorlopig in de volle grond. Deze winter 'ns kijken hoe de stam zich ontwikkeld heeft.
Een paar jarenlang verwaarloosde boompjes - iepen, ook opgekweekt uit zaad - heb ik flink bemest. Vorig jaar zat er weinig leven meer in, maar nu gaan ze hard en zien er zowaar nog veelbelovend uit ook.
Een tijdens een verenigingsveiling in mei gekochte Pinus Parviflora was na 6 weken dood. Waarschijnlijk iets te enthousiast geweest en te snel en te veel bedraad.
-Zijn er bomen die na een verpotting of styling mankementen vertonen.
Mijn jeneverbes is dit jaar voor het eerst in een bonsaipot gegaan. Ik heb een vrij diepe pot gebruikt, wilde geen risico nemen. Hij heeft er duidelijk geen last van gehad.
-Hoe gaat het met het bemestingschema? En wanneer stopt het?
Ik doe niet aan schema's en stop ergens eind van de herfst.
-kom je er nu achter dat sommige bomen eigenlijk de verkeerde standplaats hebben?
Vroeger had ik een vaste plek, maar na de verwaarlozing en kleiner worden van mijn 'collectie' is die standplaats komen te vervallen. Ze staan nu op een plank, tot ik besloten heb waar de uiteindelijke standplaats komt.
-Hoe vaak bewater jij je bomen nu?
1x per dag, elke dag.
-En hoe word de verzorging geregeld als je op vakantie bent?
Ik ga dit jaar niet op vakantie - maar anders heb ik een aardige buurman.