Beste Oscar,
Ik begrijp dat je een informatief forum wil neerzetten.
Hier ben ik ten allereerste een voorstander van.
Onlangs ben ook ik begonnnen met reageren op vragen van forumleden, zelf ben ik ook nog maar een beginner met pas enkele jaren ervaring, en heb al enkele keren mijn collectie weggedaan, om op hoger niveau verder te gaan.
Maar de keren dat er hier gereageerd word door enkele mensen met een beetje bonsai kennis, komen de zogenaamde pro's met potgrond en kattenbak gezever en angst voor grote naalden.
De reden waarom ik voorlopig nog alleen nog maar mee lees en niet meer post.
Ik heb nog geen boom gezien die de naam bonsai waardig is. Wel al aardige Pre-bonsai, dat zal niemand ontkennen.
Laat de bomen voor zichzelf spreken.
Mocht de iemand een waardige boom hebben op gekweekt in kattenbak met potgrond laat deze dan tonen, en ik zal de eerste zijn die zijn die zijn ongelijk toe zal geven.
Maar ik ben van mening dat je ook op een forum eerlijk moet zijn in het reageren op een boom/struik in pot, en ga na voor jezelf na of deze struik over de jaren heen ooit bonsai waardig is.
Dat iemand het leuk vind draad te winden om een plant, en met een gieter rond te lopen is prima, maar er moet ook worden vermeld als iemand verkeerd bezig is. En dit heb ik nog amper gezien. En dit is in mijn ogen niet bevorderlijk als je wil groeien in kennis en als forum.
Alleen zo kan men volgens mij, en nog anderen het bonsai niveau hoger worden getild.
Sorry als ik mensen nu tegen de schenen schop, maar dit wilde ik even kwijt.
Mvg Wesley