Hoi vader van bonsai1.2,
Ik gebruik al heel lang geen wondpasta meer, nu gelukkig ook wetenschappelijk onderbouwd. Ik ben het met u eens dat de bonsaiwereld vol met mythes zit die als je er wetenschappelijk naar kijkt nergens op slaan. De gezondheid van mijn bomen vind ik het aller belangrijkste. Ik probeer dan ook al een tijdje mijn blik te verruimen buiten de oude Japanse huis-, tuin- en keukenwijsheden. Daarbij kom ik geregel gedegen wetenschappelijke artikelen tegen die ernstig in strijd zijn met deze wijsheden. Zo ook dus dit verhaal over wondpasta.
Ik snap dat de bonsaiwereld als het om verzorging van bomen gaat vrij conservatief is en vastklampt aan methodes en technieken waar in het verleden goede resultaten mee zijn behaald. Je wilt echter niet onnodig het risico lopen dat een van je kostbare boompjes zomaar het loodje legt. Feit is echter dat het sterfteaantal in de bonsaiwereld ontzettend en onnodig hoog is.
Ik zie dit forum dan ook als een goed medium om deze mythes de bonsaiwereld uit te helpen. Vandaar dat ik dit draadje heb gestart op dit forum. Ik hoop dit in de toekomst nog vaker mogen. Ik hoop echter ook dat de artikelen over bonsai in de toekomst zowel in boeken als op het internet (deze website incl. hint, hint) iets meer wetenschappelijk onderbouwd zullen zijn.
Ik heb echter nog wel een vraagje: Wat bedoelt u precies met die snor? kunt u hier een plaatje van tonen?
Groet,
Daan