janske schreef :
heb nog wel wat vragen,
1. Biogold kun je gewoon los op de grond leggen, echter kan het ook in een korfje. In dat geval wel meerdere korfjes verspreiden zodat alle delen vd wortels voeding krijgen. Hoeveel hangt af v hoe groot de boom/pot is en in welk stadium de boom is: in de opbouw/trainingsfase uiteraard wat meer. Is de boom al redelijk z'n eindstadium en is veel groei juist niet gewenst, dan uiteraard minder geven.
1x in de 3 maanden is genoeg, aangezien biogold slow-release is. Midzomer als de boom z'n 'zomerstop' heeft niet voeden. Eind zomer wel weer om de boom kracht te geven voor de komende winter.
2. Verbrande bladeren zou ik persoonlijk ook onder het blad afknippen, het steeltje laten zitten. Hierdoor wordt de nieuwe knop die in de oksel van het bladsteel zit beschermd. Sommigen trekken wel gewoon de bladeren eraf. Ik dus niet.
3. zolang de haar wortels (met deze neemt de boom z'n voeding op) onder het grondoppervlak zitten is er niets aan de hand. De wortels vd wortelvoet kunnen juist beter bloot liggen, aangezien de zon ervoor zorgt dat deze sneller dikker worden, en dat is juist gewenst om een mooie nebari te krijgen.
Overigens, als de grond verzakt met het water geven, dan vermoed ik dat het ver/oppotten niet helemaal goed is gedaan. Je moet echt met bijv een eetstokje de grond goed tussen de wortels wrikken. Neem hier echt de tijd voor. Je zult vaak nog enkele keren weer wat extra grond moeten toevoegen nadat je met het eetstokje de grond tussen de wortels hebt gewikt. Daarna enkele tikken aan de zijkant vd pot geven en een laatste maal lichtjes de grond aandrukken. Daarna rijkelijk water geven net zolang dat het water uit de bodem komt en het water helder van kleur is.
Ja, afhankelijk van de hoeveelheid zon die de boom door het jaar heen krijgt, zal hij in de herfst erg mooi verkleuren idd.
Ik schat hem nu op zo'n 23-25 jaar oud.