Gas-geven: Deze doe ik niet weg hoor. De boom heb ik nl helemaal zelf van niets opgebouwd. En ben er inmiddels erg aan gehecht.
Bladgroen: deze kroon krijg je door ieder jaar in december de grootste eindknoppen weg te halen waardoor de zijknoppen daaronder gaan uitlopen.
Bedraden is haast niet te doen. Draad groeit heel snel in. Ik probeer takken te plaatsen dmv stukjes eetstokjes tussen stam en tak te spannen/plaatsen.
Grote bladeren verwijder ik af en toe om meer licht in de boom te krijgen. Bladsnoei doe ik niet meer.
1 keer gedaan op het juiste tijdstip dacht ik net nadat de bladeren een beetje afgehard waren.
De boom dacht meteen dat het herfst was en begon pas weer uit te lopen in de lente daarop. Misschien dat ik het dit jaar opnieuw probeer dmv gedeeltelijke bladsnoei. Dit om nog meer vertakking te krijgen en nog kleinere bladen.
Als ik dit ga doen zal ik weer eens een foto plaatsen.
oh ja M.de vries; Zijn makkelijke bomen hoor. De boom die jij beschrijft kan je ook gebruiken hoor. Gewoon op het juiste moment afzagen op jouw wensbare hoogte. De boom gaat dan vanzelf weer uitlopen.
Zo heb ik het ook gedaan met deze boom.
gr
Oenes