Ik vroeg me de laatste tijd af als je van een rozenstruik ook leuken bonsai kunt maken? Ik heb al wat opgezocht, ik vond wel paar foto's , maar weinig goed en weinig informatie. Heeft iemand ervaring met een rozenstruik?
Met rozen heb ik een heel klein beetje ervaring als tuinplant. Wat mij moeilijk lijkt, is dat ze weer speciale eisen stellen als je kijkt naar de grond en de voeding. Ook qua snoeiwerk zijn ze bijzonder. Tenminste, zover ik dat weet. Het i natuurlijk wel een leuke uitdaging om daar ervaring mee te krijgen. Stiekum heb ik langs mijn huis ook een klein roosje staan om iets mee te gaan doen in de toekomst. Even afwachten nog.
De reden dat de roos bijna nooit als bonsai wordt gebruikt is dat de roos een aantal eigenschappen heeft die het voor bonsai een onaantrekkelijke plant maakt. Het idee van bonsai is namelijk dat je een zo oud mogelijk lijkende boom probeert neer te zetten. Met name de grote doornen en de grote bloemen van de plant breken met dit idee. Ik heb in de natuur namelijk nog nooit een boom gezien waar levensgrote doornen aan groeien. Daarnaast hebben deze doornen natuurlijk ook praktische bezwaren. Ik zou er bijvoorbeeld niets voor voelen om deze boom te moeten bedraden.
Het bedraden van een roos hoeft geen probleem te zijn, het enige wat je moet doen is de puntjes van de doornen afknippen. Dus kost wat meer tijd dan normaal. Werkt ook zo met sleedoorn, vuurdoorn en andere doornige planten. Zou je waarschijnlijk wel een varieteit uit moeten zoeken die redelijk groot kan groeien maar kleine bloemen geeft, denk ik.
dsdevries schreef : Met name de grote doornen en de grote bloemen van de plant breken met dit idee. Ik heb in de natuur namelijk nog nooit een boom gezien waar levensgrote doornen aan groeien.
nu wel
Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken