In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer campestre 12 jaren 9 maanden geleden #7607

• Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 13
Hallo allemaal,

ik heb vorig jaar bij Bonsai van het Noorden deze acer campestre gewonnen (zie winter foto's). De meeste takken waren reeds bedraad en ik heb natuurlijk niet goed opgelet of het draad aan het ingroeien was. Een aantal weken geleden kwam ik er achter dat dit dus op veel takken al het geval was en heb ik het direct verwijderd. Nou heb ik een aantal vragen. Ten eerste: je blijft dat zeker altijd zien bij een acer of niet? En mijn tweede vraag is wat te doen wat vorming betreft. Er zitten een aantal hele lange scheuten aan die kronkelend zijn gemaakt dmv bedrading maar die geen vertakking hebben. Is het handig om midzomer die takken flink in te korten om voor meer vertakking te zorgen? Heb inmiddels de middelste groeiknop aan het eind van aan aantal takken al verwijderd met hetzelfde doel. Andere tips zijn meer dan welkom, want ik vind de boom er nu erg rommelig uitzien al kan het wel echt wat worden.

Bij voorbaad dank! Groeten, Eelco

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer campestre 12 jaren 9 maanden geleden #7610

• dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 102
Beste Eelco,
Vervelend dat dit bij jouw acer gebeurd is. In principe zul je een ingegroeid draad bij loofbomen altijd blijven zien. Ik zou mij daar in dit geval echter niet al te druk om maken. Zoals je zelf al aangaf zijn het voornamelijk hele lange scheuten die doormiddel van bedraden in de juiste positie zijn gebracht. Deze lange scheuten zitten daar met een reden.

Een bonsai gaat in zijn ontwikkeling een aantal stadia door. Een van de eerste stadia is het zorgen voor goede primaire takaanzet. Zorgen dat er op de juiste plekken op de stam takken komen en zorgen dat die zo snel mogelijk de juiste dikte bereiken. Dit doe je door de takken initieel vrij in de lengte te laten groeien. Hiermee neemt namelijk ook de dikte toe. Wanneer de takken de juiste dikte hebben bereikt neem je ze weer heel ver terug en laat ze weer een tijdje vrij in de lengte groeien, maar korter dan de eerste keer. Dit herhaal je een paar keer totdat de takken een mooie verjonging laten zien. Wanneer dit het geval is kun je gaan focussen op secundaire en tertiaire vertakking.

Jouw boompje bevindt zich in dit eerste stadium. Er is getracht met draad de primaire takken een eerste directie te geven. Het is nu aan jou om het bovenstaande verhaal tot uitvoering te brengen. Al gaande weg zul je merken dat van de takken waar nu het draad in is gegroeid er uiteindelijk niet veel meer over zullen blijven.

Ik hoop zo beide van jouw vragen beantwoord te hebben. Zo niet, vraag dan gerust om verduidelijking. In elk geval is dit een boompje met veel potentie waar zo te zien ook nog voor een aantal jaartjes leuk werk in zit.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Re: Acer campestre 12 jaren 9 maanden geleden #7611

• Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 13
Beste dsdevries,

bedankt voor de reactie! Ik dacht ook dat ik deze op den duur terug zou moeten snoeien, maar dan vraag ik me af waarom ze bedraad zijn. Wellicht om op de korte termijn een wat mooiere aanblik te geven. Ik dacht er zelf aan om de bovenste takken in de zomer wat terug te nemen en gedeeltelijk te ontbladeren zodat hopelijk de onderste takken sneller dikker worden, want er zit nu nog weinig verschil in diktes tussen de hogere en lagere takken. Ik denk niet dat ik dit jaar alle takken al terug moet nemen, wel?

Nogmaals bedankt voor de hulp. Ik heb me redelijk ingelezen op internet en in boeken, maar om het dan in praktijk te brengen blijft moeilijk en daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken :D.

groeten, Eelco

Re: Acer campestre 12 jaren 9 maanden geleden #7613

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
sorry, maar ik ben het met een aantal zaken niet helemaal eens wat dsdevries zegt:

Het ingegroeide draad (hangt er vanaf hoe diep) zullen binnen enkele jaren echt wel verdwijnen. de boom groeit namelijk door en wordt steeds ietsje dikker. Als je tijdens de wintermaanden met een messing borstel de bast borstelt, zal dit het helen iets versnellen. Bij naaldbomen duurt het langer voordat de ingroei niet meer zichtbaar is, omdat naaldbomen doorgaans minder snel groeien.

Ik snapte de bedrading op de foto's ook al niet.
heel vaag gedaan, idd sommige takken maken bijna een cirkel ???
Ik zou nu nog de takken flink terugsnoeien tot 1 of 2 actieve knoppen, of tot vlak boven een zijtak(je).
Idd is het voor nu belangrijk om aan de takkenstructuur te werken aan je boom.

Persoonlijk zou ik ook het mos van de bodem weghalen. Het staat wel leuk, maar kan voor veel problemen zorgen. Mos wordt meestal pas op de bodem gedaan als een boom naar een tentoonstelling gaat. Jouw boom is nog enkele jaren in training, dus is het mos nu nog overbodig.
Het mos kan ervoor zorgen dat water minder goed door de pot stroomt, het kan aan de andere kant ook teveel vocht in de pot vasthouden, kan de stam te nat houden waardoor deze kan gaan rotten, insecten en ongedierte vasthouden etc etc. Een beetje mos kan geen kwaad, maar zorg ervoor dat niet de hele bodem bedekt is om bovengenoemde redenen.

Maar je hebt zeker een boom met veel potentie !!!
kan over een aantal jaar een topper worden !!!

Re: Acer campestre 12 jaren 9 maanden geleden #7615

• dsdevries

Het ingegroeide draad (hangt er vanaf hoe diep) zullen binnen enkele jaren echt wel verdwijnen. de boom groeit namelijk door en wordt steeds ietsje dikker. Als je tijdens de wintermaanden met een messing borstel de bast borstelt, zal dit het helen iets versnellen. Bij naaldbomen duurt het langer voordat de ingroei niet meer zichtbaar is, omdat naaldbomen doorgaans minder snel groeien.

Uiteraard zal de wond zelf met de jaren helen, maar het lidteken dat overblijft zul je altijd blijven zien. Zeker bij een Acer. Begevoegd een plaatje van een Acer waarbij jaren geleden draad is ingegroeid en waarvan de lidtekens nog steeds zichtbaar zijn.

In dit specifieke geval zullen de lange scheuten inderdaad slechts zijn bedraad voor het zicht. Je kunt ze nu weg snoeien, of nog een jaartje laten staan indien je nog dikkere takken wenst. Ik zou mij zeker geen zorgen maken om het ingegroeide draad.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

Re: Acer campestre 12 jaren 9 maanden geleden #7616

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
Damn !! Mooie bomen devries !!!
geweldige nebari !!!!!!

heb je ook foto's van deze bomen in het geheel?

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Acer campestre 12 jaren 9 maanden geleden #7617

• dsdevries
Dit is geen boom van mijzelf. Slechts een plaatje dat ik van internet af heb geplukt, waarop duidelijke lidtekens te zien zijn van draad dat jaren geleden is ingegroeid. Mijn acer heb ik vorig jaar helaas moeten verbranden omdat hij last had van verwelkingsziekte. Die zag er toen zo uit: RIP

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Re: Acer campestre 12 jaren 9 maanden geleden #7632

• alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 84
Ge moet u bomen preventief behandelen tegen verdelgingsziekte, je doet dat de eerste maal eind april en 2 weken nadien nogeens . vervolgens nogeens eind september. Normaal sterft een boom daar niet van.
Wat die Acer betreft,die ingegroeide draad is het minste; de takken staan niet op de plaatse of zijn te dik of te dun. ik zou misschien de onderste behouden en de anderen wegsnoeien ( concaaf ) , hij zal genoeg nieuwe scheuten maken en dan kan je een cellectie maken.
Ook moet de je de grote snoeiwond opnieuw behandelen, hoe dat juist moet vind je op internet filmpjes genoeg ( Potter )

Re: Acer campestre 12 jaren 9 maanden geleden #7679

• Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 13

alpine schreef : Ge moet u bomen preventief behandelen tegen verdelgingsziekte, je doet dat de eerste maal eind april en 2 weken nadien nogeens . vervolgens nogeens eind september. Normaal sterft een boom daar niet van.
Wat die Acer betreft,die ingegroeide draad is het minste; de takken staan niet op de plaatse of zijn te dik of te dun. ik zou misschien de onderste behouden en de anderen wegsnoeien ( concaaf ) , hij zal genoeg nieuwe scheuten maken en dan kan je een cellectie maken.
Ook moet de je de grote snoeiwond opnieuw behandelen, hoe dat juist moet vind je op internet filmpjes genoeg ( Potter )

Ik denk dat ik inderdaad een aantal van de bovenste takken helemaal terugsnoei en de onderste tot een 2 of 3 actieve knoppen. Op die manier hoop ik de onderste takken snel te verdikken en van daaruit verdere vertrakking te promoten. En vervolgens kan ik de groei bovenin gaan selecteren over een jaartje (of 2).
Was inderdaad al op zoek naar goede opzetstukjes voor een dremel. Heb de filmpjes van Graham Potter allemaal al 5 x gezien inmiddels :P, dat is al tijden een goede bron van kennis voor mij. Ik las op een ander topic dat losse opzetstukjes verkijgbraar zijn bij praxis en gamma, dus ga ik daar maar even kijken. Ik denk dat ik de onderste (holle) wond laat zoals hij is, mooi natuurlijk verweerd, maar die bovenste moet ik echt aanpakken en aan de achterkant zit ook nog een. Wanneer kan ik dit het beste doen? Potter doet het vaak in de winter geloof ik...

Re: Acer campestre 12 jaren 9 maanden geleden #7851

• Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 13
Heb inmiddels de lange takken aanzienlijk teruggesnoeid. Met name de bovenste takken om de onderste eerst verder te ontwikkelen. Heb van het snoeisel een aantal stekjes gemaakt, ben benieuwd wat dat gaat worden. Las namelijk in een ander topic dat acer palmatum en atropurpureum de enige acers waren die je goed kon stekken.
Ik zal zsm nog even een foto'tje maken, want heb nog wel een prangende vraag over eventuele voorkanten... Mooiste nebari vs taps toelopende stam vs takverdeling...

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren