sorry, maar ik ben het met een aantal zaken niet helemaal eens wat dsdevries zegt:
Het ingegroeide draad (hangt er vanaf hoe diep) zullen binnen enkele jaren echt wel verdwijnen. de boom groeit namelijk door en wordt steeds ietsje dikker. Als je tijdens de wintermaanden met een messing borstel de bast borstelt, zal dit het helen iets versnellen. Bij naaldbomen duurt het langer voordat de ingroei niet meer zichtbaar is, omdat naaldbomen doorgaans minder snel groeien.
Ik snapte de bedrading op de foto's ook al niet.
heel vaag gedaan, idd sommige takken maken bijna een cirkel ???
Ik zou nu nog de takken flink terugsnoeien tot 1 of 2 actieve knoppen, of tot vlak boven een zijtak(je).
Idd is het voor nu belangrijk om aan de takkenstructuur te werken aan je boom.
Persoonlijk zou ik ook het mos van de bodem weghalen. Het staat wel leuk, maar kan voor veel problemen zorgen. Mos wordt meestal pas op de bodem gedaan als een boom naar een tentoonstelling gaat. Jouw boom is nog enkele jaren in training, dus is het mos nu nog overbodig.
Het mos kan ervoor zorgen dat water minder goed door de pot stroomt, het kan aan de andere kant ook teveel vocht in de pot vasthouden, kan de stam te nat houden waardoor deze kan gaan rotten, insecten en ongedierte vasthouden etc etc. Een beetje mos kan geen kwaad, maar zorg ervoor dat niet de hele bodem bedekt is om bovengenoemde redenen.
Maar je hebt zeker een boom met veel potentie !!!
kan over een aantal jaar een topper worden !!!