Beste bonsai liefhebbers,
Sinds drie maanden ben ik de trotse eigenaresse van een prachtige bonsai. Het is een Ligustrum (waarschijnlijk vulgare) van ongeveer 25 jaar oud. De boom is gekocht bij een erkende kweker.
Na aanschaf merkte ik direct dat de bonsai wat blad verloor. Ik schatte dit in als normaal omdat de boom door transport en het wennen aan een andere leefomgeving (van vochtige kas naar huiskamer) hier wat ‘stress’ van ondervond. Het bladverlies houdt echter nu nog steeds aan, en ik zie steeds meer kale plekken op de boom verschijnen waar verschrompelde blaadjes aan hangen. Ik maak me hier toch wel zorgen om en ben bang dat deze delen langzaam aan het afsterven zijn. Vandaar dat ik hier de ‘kenners’ om advies wil vragen over mijn bonsai.
De bonsai krijgt om de 2 à 3 dagen water, afhankelijk van het aandrogen van de boom. Op advies van de kweker dompel ik de bonsai in een badje met water voor ongeveer 10 minuten zodat hij zelf vocht kan opzuigen. Ik let erop dat de boom niet te nat is, maar dat deze ook niet droog staat. Tevens spray ik de bladeren tijdens het dompelbad nat met een plantenspuit. Om de 2 weken krijgt de bonsai organische voeding, exact dezelfde als hij gewend was bij de kweker. Aanvankelijk stond de boom in de vensterbank. Hier stond geen radiotor onder en de boom stond ook niet in direct zonlicht, maar omdat ik eerst vermoedde dat het raam misschien te koud was en dat dit misschien de reden was van het bladverlies, heb ik de boom verplaatst naar een andere plek in de kamer, wel uit de buurt van de verwarming en op een plek waar de bonsai overdag veel licht vangt en soms zelfs een straaltje direct zonlicht. Het bladverlies is echter niet verbeterd en ik kan mij verder niet bedenken waar het aan kan liggen. Op de plekken waar nog wel blad zit, groeit de boom verder goed. Ik knip elke paar dagen wel enkele uitschieters weg om te voorkomen dat de boom zijn vorm verliest. Knoppen maakt hij dus genoeg aan, alleen niet op alle plaatsen. De kale takjes blijven kaal, ik kan geen spoortje van een groen knopje ontdekken. Maar ik durf de kale takjes ook niet zomaar terug te snoeien.
De komende tijd ga ik proberen de bonsai elke dag te sprayen met een plantenspuit i.p.v. dompelen in een laagje water. Misschien dat constante matige vochtigheid nog wel wonderen doet. Daarnaast zou ik graag jullie advies willen. Bij dit bericht post ik een foto van de boom na aanschaf en een foto hoe deze er nu uitziet. Ik hoop dat hij er spoedig weer zo uitziet als toen ik hem net had!
Alvast bedankt!