een paar weken geleden heb ik dus een Ligustrum gekocht, en deze zo goed mogelijk behandeld. Hij staat bij mij binnen en deed het de eerste paar dagen goed. Echter, de bladeren vielen uit. Nu is hier gezegd dat dat normaal is enzo, maar pas keek ik en zag ik dat op de stam zich allemaal groen begon te vormen. Verder waren de takken in het begin nog buigzaam, terwijl ze nu kraken als ze gebogen worden. Heb ik mijn bonsai verpest??
Takken worden met de leeftijd harder, en op een bepaald moment verhouten ze zodat ze kraken. Dus dat betekent niet per se dat je boom dood is. Wat bedoel je met groen worden? Heb je een fototje?
Als je met je nagel een klein stukje schors van de stam wegkrabt, is het dan groen of bruin/grijs? Groer -> Het leeft nog, grijsbruin -> Stam is dood
Op dit moment kan ik geen foto maken. Wat ik wel kan zeggen is dat er een groene laag op de schors zit. Als ik hier met m'n nagel overheen ga, blijft het groene spul aan mijn nagel zitten. Dit was eerst niet, de schors was eerst namelijk mooi bruin.
Dat lijken algen oid te zijn. Staat je boompje licht, en laat je de kluit elke keer uitdrogen tot hij net droog wordt? Of hou je de kluit continue nat (Wat ik verwacht). Dat laatste KAN wel (Ik doe hetzelfde) maar dan moet de boom vrij staan met goede luchtcirculatie, warm en met veel licht..
Iets minder enthousiast water geven (Als de boom niet op de verwarming staat en zoals hetlijkt in potgrond is elke 3, 4 dagen meestal voldoende) en kijken wat de boom doet.
een paar weken geleden heb ik dus een Ligustrum gekocht, en deze zo goed mogelijk behandeld. Hij staat bij mij binnen en deed het de eerste paar dagen goed. Echter, de bladeren vielen uit. Nu is hier gezegd dat dat normaal is enzo, maar pas keek ik en zag ik dat op de stam zich allemaal groen begon te vormen. Verder waren de takken in het begin nog buigzaam, terwijl ze nu kraken als ze gebogen worden. Heb ik mijn bonsai verpest??
Hey Boompke,
Vreemd dat binnen een paar weken dat groene zich zo snel heeft uitgebreid!
Het is ook bijzonder dat in die korte periode de voorheen nog buigzame takken al dermate verhard zijn dat ze nu al kraken als ze wat gebogen worden. Kun je eens aangeven hoe je deze ligustrum behandeld hebt, temeer daar je aangeeft dat het boompje het de eerste paar dagen goed deed.
Ik vind het ook niet normaal dat de bladeren uitvielen. Af en toe een blaadje maar daar moet het wel bij blijven!
Ik denk dat e.e.a. te maken heeft met vochtproblemen in de potgrond, verkeerde standplaats (te warm of te koud), overbemesting.