Stekken Acer,
Nadat ik het youtube filmpje van Jelle heb bekeken het 'stekken Japanse esdoorn " heb ik Clonex stek spullen gekocht, Clonex stek gel, Clonex stekblokjes (root riot ). clonex mist (spray ) en paar stekkasjes.
Ik heb van gezonde planten stekhout geknipt van "dit "jarig hout . geen slap dun hout gebruiken,zomer stek.
Stektijd juni / begin juli
Je knipt stekmateriaal volgens Jelle methode, onderkant schuin aansnijden, dip in clonex stekgel,
paar minuten opdrogen , dan in clonex root riot blokjes steken .
Ik strooi 1cm dik vochtige Akadama , --in het stek kastje -- maak kuiltje en zet stekplug erin, wat aandrukken. vochtige Akadama voor hogere luchtvochtigheid en stek blokjes vallen niet om.
Dan 2 maanden , gesloten houden,-- controleren, -- goed vochtig houden, en uit de (warme ) volle zon zetten. Slaat de stek aan kun je de plug in klein bloempotje oppotten .
Alternatieven Clonex stekgel -- tablet Rhizopon AA tabletten ( rose potje ) 20 %--tablet oplossen in water , 2 dagen laten opzuigen , (alleen te koop als je een spuitlicensie hebt ) profesionele boomteelt. Beste resultaat
Wilgenwater = opgeloste aspirine (dosering ?? ) werkzame stof aspirine is salicine
Of Stekpoeder 1%
Heb geduld !!! Je mag de stek 2 maanden -- in stekkastje of gesloten plastic zakje houden met hoge vochtigheid . Niet aan trekken , blad niet afgestorven --- kans dat stek is aangeslagen .
Stek langzaam laten wennen van erg vochtige omgeving naar normale omgeving .
Ik heb veel stekken gemaakt van Acer japonicum "bloodgood" en Acer jap. Orange dream , en hoop op
een 30--40 % slagings percentage . Over 2 maanden weet ik of ik succes heb.
Groet Hans Schrader