Misschien heb ik de vraag verkeerd begrepen. Ik dacht dat de vragensteller een manier zocht om de boom te redden omdat deze weg moet. Dus mijn antwoord is gebaseerd op het idee dat de plant in het voorjaar weg moet zijn; bv omdat de tuin heringericht wordt. De meeste mensen die een plant kwijt willen willen dat niet over een paar jaar, maar binnen enkele maanden. En dan moet je dus een nood-scenario toepassen. Natuurlijk is eht niet ideaal om nu alle werkzaamheden toe te passen. Maar de groenblijvende en ook een deel van de niet-groenblijvende bomen zij nu nog heel actief in de wortels. Omdat de herfst dit jaar zo laat was hebben veel bomen pas de laatste 2 weken hun blad laten vallen. In de herfst zijn bomen na de bladval nog bijna een maand bezig met reserves door de plant heen te herverdelen. Dat, gecombineerd met het feit dat de vuurdoorn een hele sterke plant is, leidt ertoe dat het rondsteken nu niet tot de dood van de plant leid. Tevens is eht zo dat je bij het ruim rondsteken vooral de buitenste wortels parkt, en de diepere pennen (De water zoekende wortels) nog niet te pakken hebt.
Als je mij vraagt: Wat is de beste manier? Dan is het antwoord duidelijk:
Laat de boom lekker uitlopen in Maart, April. Midden mei snoei je de boom terug tot het formaat dat je maximaal wilt behouden. Na een week of 2 als de wonden genezen zijn steek je de kluit rond. Dan laat je hem staan tot in 2013. En in Maart 2013 verplaats je de boom.
@Pukkie: Jammer dat je je mening altijd moet verpakken in persoonlijke aanvallen, in plaats van zelf met gegronde onderbouwde adviezen te komen. In plaats van je continu te beroepen op wat iemand anders heeft gezegd, kom gewoon zelf met een mening. Of zeg dat je het niet weet.
Om iedereen of het advies te geven het iemand anders te laten doen, of te zeggen dat iets niet geschikt is voor bonsai, daar help je echt niemand mee. Zoals al eerder aangegeven: Mensen komen hier om ervaringen te delen en te profiteren van de kennis van anderen. Dat jij denkt dat je alleen kan leren van de grootmeester en andermans mening niet aanneemt, prima. Maar accepteer dat andere mensen wel interesse knnen hebben in wat gewone mensen hebben gedaan of aanraden, en accepteer dat mensen die geen prijswinnende bonsai in hun tuin hebben staan best ook ervaring kunnen hebben via andere routes.