*bump*
Via de zoekfunctie kwam ik uit bij dit, ietwat oude, topic. Maar in principe zit ik met een vergelijkbare vraag.
Ik weet inmiddels wel dat bomen (/planten) natuurlijkerwijs buiten horen te groeien, maar ik heb ook begrepen dat tropische soorten binnenshuis kunnen overleven. Is het niet zo dat de Ulmus Parvifolia een tropische soort is en binnenshuis juist geniet van de 'tropische' warmte, mits er goed rekening gehouden wordt met de luchtvochtigheid (dmv bijv. een schaal water)?
Ik ervaar met mijn Ulmus shohin die nu meer dan een maand hier staat, dat er veel blad uitvalt maar dat er ook veel knoppen ontstaan en sommige takken enorm uitschieten. Aan de andere kant zie ik ook veel nieuw blad groter worden dan het oude blad. Dit is naar mijn weten een teken van te weinig zonlicht, binnenshuis kan ik deze bonsai niet veel meer zonlicht geven, maar kan ik hem natuurlijk niet zomaar naar buiten zetten.
Ik moet er ook bij zeggen dat ik vandaag of morgen mest ga kopen voor de Ulmus, advies hierover is altijd welkom al kan ik ook veel vinden op het internet.
Kort samengevat, mijn vraag: is het onvermijdelijk dat mijn Ulmus naar buiten moet?
Zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zo nee, kan ik het bemestingsprogramma dusdanig aanpassen dat hij binnenshuis zal overleven?