Beste Tschreurs,
Heel leuk boompje maar zoals hiervoor beschreven kan je boom beter maken. Alleen niet zomaar gaan snoeien zoals iedereen maar zegt. Het is namelijk zo dat de esdoorn 'dieback' heeft. Dat wil zeggen dat als je de boom op een punt gaat snoeien dat de tak, in dit geval, ongeveer een cm terug ook dood gaat. Dus snoei je net na een splitsing.... dan ben je de andere tak ook kwijt.
Als ik jou zo hoor zou ik eerst wat ervaring opdoen voordat je hier aan gaat beginnen. Maar oke... daarvoor heb je het aan ons gevraagt. Het is natuurlijk zo dat als je een bonsai koopt voor 45 euro dan verwacht je niet dat je de hele boom moet gaat terug snoeien.
Mijn advies... begin langzaam de boom terug te snoeien naar de vorm die jij voor ogen hebt.
Dit is wat ik vond over het (drastisch) snoeien van een esdoorn:
Als je te dicht bij de stam snoeit (een flush cut), zal een kolom van rot de stam betreden. Om stress, afsterving (dieback), en hergroei te minimaliseren, verwijderen niet een zijtak dat de helft van de diameter van de ouder stam overschrijdt.
De bonsai vrienden hiervoor hebben wel gelijk over de vorm en toekomst van de boom, maar doe het rustig aan.
Ron'dingen' (Grafisch vormgever.... maar dat terzijde)