Je zegt dat je de boom in een grotere pot gaat zetten. Dat suggereert dat je bezig bent met stam vorming. Dan zou ik in dit stadium zo min mogelijk snoeien. Hoe meer blad je aan de boom brijgt, hoe harder die kan groeien. Alles wat je nu weg haalt vermindert die capaciteit.
Ik heb wel wat twijfels over de stam die je aan het kweken bent. Je *lijkt* de tak die tegenover het mannetje uit de basis komt iets zwaarder te laten groeien dan de rest van de takken. De rest van alle hoofdtakken komt echter vanuit hetzelfde punt op de stam. Waarschijnlijk heb je hier een keer een stam verkorting toegepast. Als gevolg hiervan heb je zowieso straks heel veel wonden op die plek zitten (Dikker dan ze nu zijn moeten ze echt niet worden als je ze wilt behouden, eigenlijk zijn ze al erg dik). Ten tweede heb je een zeer abrupte verdunning in de stam, wat je stamvorm niet ten goede komt.
Vanwege die stamvorm zou ik zelf denk ik deze boom een drastische snoei geven. Misschien zelfs tot vlak onder de huidige knoop met takken compleet afkappen (Of de kroon er af marcotteren: een cm of 4 van de stam onder de kroon houden, en dan nieuwe wortels kweken en er een tweede book uit maken). Je bereikt hiermee de mogelijkheid om op een lagere locatie sterkere verdunning te krijgen en je kan iets beter selecteren wat je nieuwe hoofdstam wordt. Dat laatste lijkt bij de laatste keer afzagen niet gebeurd te zijn, maardoor je eigenlijk geen mooie stamlijn meer terug krijgt.
Het alternatief zou zijn om alle takken behalve die dikkere weg te halen, en vooral groei naar boven van die tak te stimuleren, en te hopen op wat takken lager op de stam, die wat extra tapsheid kunnen opleveren.