Je kan of heel veel moeite steken in het vinden van de perfecte boom, of besluiten een groot aantal zeer jonge bomen alle omstandigheden te geven om mooie bomen te worden en dan uit de range planten die je hebt die bomen te selecteren die het beste reageren op de omstandigheden. Ik heb voor het laatste gekozen:
Ik heb een boel planten van u 2-4 jaar oud die ik aan het opkweken ben, en wat uitlopers & afleggers van mooie planten uit de omgeving, zoals vijgen, pruimen, rode kornoelje. Daarnaast staat er een aantal oudere acers welke van +/- 3 meter hoogte terug gehaald zijn [Deze zijn zonder wortels verplaatst omdat ze alleen een diepe pen-wortel hadden; Hier is alles behalve de laatste 5-10cm weggezaagd, met de hoop dat de winter voor nieuwe beworteling zorgt; Over een jaar zullen we het weten),
Bij de zaailingen is het het belangrijkste de wortelvoet in de gaten te houden. Bemesting is zo'n probleem in dit stadium niet. Vooral veel is het devies. Ze krijgen in het najaar compost (Net 2 weken geleden); Deze verdwijnt gedurende het voorjaar in de grond, maar beschermt de wortels tegen de koudste nachten, en verzorcht voor constantere vochtvoorziening. In het voorjaar krijgen ze koemest, gevolgd door kalk -om sterke verzuring tegen te gaan, en extra mineralen voor de wortels- in de zomer. Ik geef zo min mogelijk water, omdat de planten dan de wortels goed ontwikkelen en de groei gedrongener blijkt: Veel bladeren dicht op elkaar).
Het dagelijkse onderhoud is niet veel. Voor de meeste geldt: Een keer per jaar even kijken of de planten geen gekke dingen doen. En op een moment bepalen of de stam een vorm krijgt, of gewoon teruggesnoeid wordt. De eerste 3 zijn geselecteerd voor shohin en gaan na het voorjaar de pot in. Deze verliezen in maart hun groeipunten om lager op de stam uitlopers te forceren. De rest is allemaal verplaatst einde september om diepstekende wortels te voorkomen, en de laatste stukken wortelpen te verwijderen. Dus opvolgen van deze stap welke de zaailingen na 1-2 jaar ondergaan: