In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

celtis binnen of buiten bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #4169

• jeff
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hier ben ik weer met een vraagje :blush:

Ik heb een Celtis waarvan ik overtuigd was dat het een buitenbonsi was. Ik heb hem begin van deze zomer gekocht en hij deed het perfect in mijn tuin. Echter sinds een week geleden krijgt hij zwarte vlekken in de bladeren.

Ik heb gelezen dat dat zou kunnen komen door een te koude standplaats. Mijn vraag is dan ook of iemand weet of het toch stiekem een binnen bonsai is?

Mvg Jeff

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: celtis binnen of buiten bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #4171

• Bram.d.S.
  • Bram.d.S.'s Profielfoto
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey Jeff,

Ik heb wat opzoekwerk gedaan over de Celtis, ik heb gelezen dat dit een kamer bonsai is. ( users.telenet.be/fleschbonsai/pagina8.html ) --> onderaan in de lijst. MAAR andere sites spreken dit wel tegen.

De zwarte vlekken:
Inktvlekkenziekte (Rhytisma acerinum): een schimmelziekte met als herkenning zwarte vlekken op de bladeren. Bij beginnende aantasting zijn de vlekken gelig.

Bestrijding: aangetaste plantendelen verwijderen;
overwinteringsplaatsen opruimen (blad) -> wat dit is weet ik zelf niet
chemisch: met een toegestaan middel

-> dit zou ook mogelijk kunnen zijn, maar de verkeerde standplaats is ook een mogelijkheid.

Ik hoop dat dit heeft kunnen helpen,
mvg,
Bram.

Laast bewerkt: Post by Bram.d.S..

Re: celtis binnen of buiten bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #4181

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901

jeff schreef : Mijn vraag is dan ook of iemand weet of het toch stiekem een binnen bonsai is?

welke cultivar is het??
Een C. Occidentalis is in ons klimaat wel een buitenboom,
Maar de C. Sinensis komt niet in ons klimaat voor (wel china, japan, korea) maar die moet hier in NL dus in de winter wel naar binnen.

dit plaatje kan ook helpen bij constatering van bladproblemen bij bomen:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Re: celtis binnen of buiten bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #4187

• jeff
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Bram en Dea,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Dea, ik wist niet welke Celtis het was en de leden van de vereniging waar ik me sinds verleden week bij aangesloten heb wisten het helaas ook niet. Dankzij je antwoord heb ik het wel kunnen vinden. Ik heb de bladeren van de Sinensis en de occidentalis op Google opgezocht en het moet wel de Sinesis zijn (wat ik op zich wel jammer vind omdat ik liever buiten bonsai heb)

Bram, volgens mij is het idd de inktvlekken ziekte. Het komt ook overeen met het plaatje van Dea.

Klopt het dan dat ik alle besmette bladeren moet verwijderen? er blijven er dan nl niet veel over.

En moet ik de boom permanent binnen laten staan, of moet ik hem alleen van de winter naar binnen halen?
Als ik hem naar binnen haal, moet hij dan in de schuur/koude kas of echt in huis?

Ik hoop dat jullie mij ook met deze vragen kunnen helpen,

Mvg Jeff

Re: celtis binnen of buiten bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #4190

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member

jeff schreef : 1. Klopt het dan dat ik alle besmette bladeren moet verwijderen? er blijven er dan nl niet veel over.

2. En moet ik de boom permanent binnen laten staan, of moet ik hem alleen van de winter naar binnen halen?

3.Als ik hem naar binnen haal, moet hij dan in de schuur/koude kas of echt in huis?

1. Ja, zou ik wel doen, anders kan de rest van de boom/bladeren ook aangetast worden. Aangezien het een binnen bonsai blijkt te zijn, zal hij binnen (met een warm klimaat) toch wel weer nieuwe bladeren aanmaken, dat scheelt dus.

2. Nee, binnen bonsai kunnen in de lente/zomer in ons klimaat gewoon buiten staan, en is zelfs beter (luchtvochtigheid, lucht circulatie, meer licht etc).
Zoek even op onder welke temperatuur ze naar binnen moeten. (bijv. 12 graden. Vanaf 12 graden kan (moet) hij dus naar buiten)

3. Kan allemaal zolang de temperatuur maar warm genoeg is. (schuur/garage is meestal onverwarmd en dus wat kouder en minder geschikt). In huis (gem. 20 graden) is altijd prima.

Succes !!!
PS, heb je ook een foto??
ben wel benieuwd naar je Celtis

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: celtis binnen of buiten bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #4193

• Bram.d.S.
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste,

1. Ik zou ook alle bladeren verwijderen, om verdere besmetting van de boom te voorkomen. En zoals Dea al zei, de boom zal binnen wel opnieuw bladeren maken.
-> Misschien toch bestrijden met een middel?

2. Lente en zomer kan de boom best buiten blijven. In de winter zou ik hem toch binnen zetten. Voor de herfst kan je best regelmatig het weerbericht eens bekijken, en de geschikte temperatuur voor je bonsai eens nagaan.

3. Zoals Dea zei, de temperatuur moet warm genoeg zijn, ik denk dat schuur en/of garage iets te fris zijn.

Mvg Bram

Re: celtis binnen of buiten bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #4210

• jeff
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Bram en Dea,

Excuses voor de late reactie. Aangezien ik nachtdiensten gehad heb, ben ik niet veel online geweest. Ik had jullie antwoorden in mijn mail gelezen en ben zo snel mogelijk aan de gang gegaan. Resultaat, en kale boom :(.

Ik heb nog gen foto, maar er is ook niet veel meer te zien hahaha. Zodra er weer wat blad op zit zal ik er even een posten.

Nogmaals bedankt.

Re: celtis binnen of buiten bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #4211

• Bram.d.S.
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Graag Gedaan, en wens je boompje veel beterschap!

mvg,
Bram.

Re: celtis binnen of buiten bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #4230

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member

jeff schreef : kale boom :(.

Ik heb nog gen foto, maar er is ook niet veel meer te zien hahaha. Zodra er weer wat blad op zit zal ik er even een posten.

JUIST wanneer een loofboom kaal is, is het mooi om een foto te posten, want dan kun je de takkenstructuur goed zien. Vol in blad zien ze er meestal allemaal wel mooi uit, maar kaal is de echte schoonheid te bewonderen. vandaar dat je ook vaak op beurzen etc kale loofbomen ziet en plannen ze zulke tentoonstellingen meestal in de winter (bijv. de Noelanders Trophy, altijd in januari).

Dus mocht je de gelegenheid hebben, zie ik graag een foto van je boom, nu die kaal is !!

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts