In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ulmus Parvifolia [Gele/dode blaadjes 13 jaren 3 maanden geleden #4006

• janwatson
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier en heb nu sinds 2 weken mijn bonsai, een ulmus parvifolia. Toen ik hem kreeg was hij nog mooi en groen maar hij begint nu blaadjes af te werpen (geel en dor). Ik gaf hem in het begin wat meer water (niet te veel) omdat de grond erg droog aanvoelde. Maar het lijkt alsnog of de grond maar droog blijft. Ik heb hem goed in het licht staan met veel zon. Ik heb de kweker gesproken en hij zei dat het normaal is dat de ulmus zijn blaadjes (1/3 van zijn blaadjes)in oktober afwerpt. Ik weet alleen niet met wat voor grond deze geleverd worden en of ik ze dan moet bemesten? Ik heb nu geprobeerd om bijvoorbeeld eens 3 a 4 dagen geen water te geven maar dat heeft een averechts effect (meer gele blaadjes). Wat kan ik doen om te voorkomen dat er te veel blaadjes afvallen?

alvast erg bedankt.
ps: laat maar weten als ik nog een andere foto moet maken..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by janwatson.

Re: Ulmus Parvifolia [Gele/dode blaadjes 13 jaren 3 maanden geleden #4007

• janwatson
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hierbij nog een foto van voren

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.

Re: Ulmus Parvifolia [Gele/dode blaadjes 13 jaren 3 maanden geleden #4009

• Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 131
Hallo Janwatson,

Welkom hier. Je Ulmus ziet er goed uit dus wat dat betreft geen zorgen.
Bladval in deze tijd in niet abnormaal maar 3 à 4 dagen geen water geven is niet bevordelijk en zal zeker overmatig bladval tot gevolg hebben!
Daarom elke dag ietsje water geven en zorgen dat de grond nooit uitdroogt.
Zo te zien staat de Ulmus binnen en dat is niet de juiste plek voor deze soort.
Misschien dat ook daardoor overmatige bladval optreedt, buiten is de enige en juiste plek voor de Ulmus.
Even over de grond, meestal staan dit soort bomen in een soort van kleigrond.
Verpotten is soms nodig maar niet altijd direct noodzakelijk.
Bemesten is wel nodig om je boom in goede conditie te houden, 1x per 14 dagen wat vloeibare mest toevoegen is voldoende.

Re: Ulmus Parvifolia [Gele/dode blaadjes 13 jaren 3 maanden geleden #4010

• Bram.d.S.
  • Bram.d.S.'s Profielfoto
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey Janwatson,

Ik heb ook een Ulmus, ik had hem eerst binnen staan (de blaadjes werden licht geel, maar vielen niet af), maar ik heb sinds kort besloten mijn Ulmus buiten te zetten en sinds dat moment minder gele blaadjes en ook nog steeds geen bladval.

mvg,
Bram

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

Re: Ulmus Parvifolia [Gele/dode blaadjes 13 jaren 3 maanden geleden #4011

• D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 5
Ik zou hem om te beginnen even goed onderdompelen in de gootsteen, dan buiten zetten en uit laten lekken. vanaf dan elke dag een beetje water geven.

Mooie boom trouwens!

Re: Ulmus Parvifolia [Gele/dode blaadjes 13 jaren 3 maanden geleden #4013

• janwatson
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt voor jullie reacties. Erg nuttig. Maar ik had toch een vraag, ik lees tussen de regels door dat je hem buiten moet zetten maar kan je hem dan helemaal niet binnen zetten? Of is het ook mogelijk om hem bijvoorbeeld 2 weken buiten te zetten en dan weer binnen? dat zou volgens de kweker moeten werken.

Ik heb hem net buiten gezet. Maar de boon komt ook een beetje los uit de pot? Niet helemaal maar aan 1 kant voor de helft. Ik heb gelezen dat dat niet zo goed is en dat ik dan een dompelbad moet geven? omdat hij te droog is?

heb hem op jullie advies trouwens even naar buiten gezet

Re: Ulmus Parvifolia [Gele/dode blaadjes 13 jaren 3 maanden geleden #4014

• Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 131
Hallo,

Wat die kweker je verteld heeft vergeet je maar snel!
Als je die raad opvolgt, om de 2 weken wisselen, kun je er zeker van zijn dat de Ulmus echt rare kuren gaat vertonen.
Het is nou eenmaal een boom voor buiten, daar gedijt deze soort het beste, het is niet anders.
Dat je boom iets los uit de pot komt zal waarschijnlijk het gevolg zijn van een al te massieve wortelkluit.
Door een veelvoud aan wortels wordt de kluit dan omhooggedrukt.
Flinke wortelsnoei is dan de enige oplossing om dat te voorkomen.
Nou eigenlijk niet meer aan beginnen maar je zou de boom eens uit de pot kunnen halen om te zien wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Een dompelbad zou eigenlijk niet nodig moeten zijn als een bonsai dagelijks de juiste verzorging o.a. water geven krijgt maar soms is het nodig als de verzorging achterwege is gebleven.
Je hebt je boom nog maar net dus e.e.a. is te wijten aan de vezorging bij die kweker! Zet de boom in een gootsteen zoals Danny al meldde of anders in een bak met water zodat de kluit zich kan volzuigen.
Succes ermee!;)

Ulmus Parvifolia [Gele/dode blaadjes 8 jaren 8 maanden geleden #47817

• MarcWittevrongel
  • MarcWittevrongel's Profielfoto
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ik heb hetzelfde probleem met mijn Ulmus. Is voor 3/4 kaal maar maakt wel nieuwe blaadjes aan maar om een of andere reden blijven ze afvallen. Aangezien deze ook binnen staat, ga ik hem dan maar buiten zetten in de hoop dat het weer goed komt. Wat doe ik ermee in de winter. Gewoon luiten laten staan? Hetzelfde mijn Carmona. Heel veel bladverliezend. Staat niet droog, veel licht, daar waar er nog blaadjes zijn maakt hij bloemknopjes.... Ik vraag me af wat ik bij deze fout doe. Moet die ook buiten staan misschien?

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren