Goedendag forumleden,
3 maanden geleden heb ik mijn eerste bonsai gekocht. Dat deze hobby zo verslavend kan zijn had ik van tevoren niet ingeschat, en nu heb ik 3 bonsai staan. Momenteel loop ik echter tegen wat problemen/vragen aan. Allereerst zal ik beschrijven hoe de omstandigheden en verzorging eruit ziet.
De bonsai staan op een vensterbank op het westen, de CV staat heel zachtjes aan en ze staan niet op de tocht. De temperatuur is tussen de 19 en 20 graden, met een luchtvochtigheid van rond de 45%. Er wordt dagelijks 3 tot 6 uur kunstmatig belicht en de bonsai worden 180 graden gedraaid. Water geef ik als de grond bijna droog is (regenwater) en ze worden 1/2 keer per dag beneveld met demi water. Iedere 2 weken wordt er vloeibaar bemest.
Bonsai 1 is een Sageretia welke bij het tuincentrum in droge grond stond. Deze doet het nu enorm goed, heeft veel nieuwe groei na het snoeien met goede kwaliteit blad. Het probleem met deze boom is dat er witte aanslag op de onderkant zit waarvan ik bang ben dat het schimmel is. Wanneer ik het eraf probeer te borstelen lijkt het niet minder te worden. Kunnen jullie beoordelen of het schimmel is?
Ook worden de wortels zichtbaar aan het oppervlak dus moet deze verpot worden. Nu vraag ik me af of ik de bonsai het beste kan snoeien/bedraden voor of na het verpotten?
Bonsai 2 is een Ligustrum welke ook in het tuincentrum in droge grond stond. Hij was onverzorgd dus ik heb de gigantische uitlopers gesnoeid. Deze boom heeft ook wat witte plekken, maar een stuk minder dan de Sageretia. Het probleem met deze bonsai is dat er bladeren bruin worden, zowel kleine als grote bladeren uitvallen, de kwaliteit van nieuw blad niet goed is en er alleen nieuwe groei is in de kroon na het snoeien. Wat zou ik hiertegen kunnen doen? De onderkant van de pot heeft geen aarde en de wortelen zitten aan het oppervlak dus moet hem sowieso gaan verpotten, maar ik ben bang dat hij daar op dit moment niet sterk genoeg voor is.
Bonsai 3 is een Carmona. Het probleem met deze boom is dat hij gele uitvallende bladeren heeft, het mos op het oppervlak doodgaat en niet meer aangroeit (iets wat ik wel mooi vind en zo ver ik heb kunnen vinden ook goed is voor de vochthuishouding). Wat is hier tegen te doen?
Een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie nuttige info/tips hebben om te helpen bij de verzorging van de bonsai. Bij voorbaat enorm bedankt!