Goedeavond allemaal,
Ik zou graag jullie mening/advies hebben waar ik verder mee kan.
Ik zal niet beginnen met ik heb een bonsai gekregen wat nu verder?
Ik heb dus een ficus "bonsai" nu een 3 tal weken in bezit. Heb deze na transport netjes 2 weken laten wennen aan zijn nieuwe plek. Hij staat 30cm van een groot raam niet in de directe zon, wel maximaal daglicht wat ik hem kan geven.
24 graden overdag , 19 in de nacht.
Ondertussen bewaterd zoals in de "ficus care guide" aangegeven en om de dag in de gootsteen een sproeibeurt met "oud" (2 dagen) kraanwater gegeven.
Na 2 weken begonnen met snoeien/vormgeven. Jonge scheuten teruggesnoeid tot 2 blaadjes, heb 1 grotere tak (0.5cm) verwijderd hier geen wondpasta op gedaan. De rest wat twijgjes weggesnoeid.
Hierna ben ik van meerdere kanten gaan kijken wat ik zelf mooi vind kwa vorm en hoe ik dit zou kunnen vormen voor de toekomst. Ik heb koperdraad met kunstof mantel de takken in positie gebracht hoe ik er tevreden mee ben.
Nu ben ik verder gaan inlezen/videos bekijken en hier op het forum staat als advies :
"Het beste wat je kan doen bij een tuincenter bonsai, is deze zo snel mogelijk in een ander substraat zetten. Voor binnenbonsai direct na aanschaf"
Op videos zie ik ze allemaal beginnen met een gaasje op de draingaten. Hier overheen een drainagelaagje van ik denk "bims" mix. Dan kammen ze de wortels uit, laten een beetje in het midden zitten ivm micro bacteriën bij ficus soorten. Wortels op de laag en hierna vullen ze het aan met dezelfde mix. Er ontstaat dus een erg losse korrelige open structuur.
Bonsai winkel bied een basismix aan die wat compacter en meer op grond lijkt. Geschikt voor ficus soorten.
Waar ik graag advies in heb nu jullie het hele verhaal kennen, moet ik deze boom overpotten? Of nog even laten rusten na vormen/snoeien.
Ik zou graag dan een zwarte geglazuurde schaal gebruiken ook iets breder waar hij nu instaat.
Kan ik op de bodem een laagje bims doen ,(voor drainage) en aanvullen met bonsai mix of wat is het "beste" voor de boom.
Wat dan nog rust is bemesting. Aangegeven word ik de winter om de 4 weken vloeibare bemesting. Maar ik lees ook na vormen/snoeien voorlopig niet bemesten.
Alvast bedankt voor het lezen van het hele verhaal en hoop op nuttig/bruikbaar advies.
Foto toegevoegd van de grond en boom net na bewateren.
Mvg lorenzo